Skocz do zawartości

Cała aktywność

Kanał aktualizowany automatycznie     

  1. Wczoraj
  2. Lt_Mic

    Hydepark

    Po obejrzeniu zwiastuna nasz stary Polski Wiedźmin Żebrowski wcale nie był takim złym filmem... (te zbroje nilfgardczyków i najpewniej Cintry wołają o pomstę do nieba...)
  3. canadian

    Oceń Utwór Poprzednika

    8/10 Postuje coś z nowego albumu, polecam przesłuchać cały.
  4. Alienzo

    Hydepark

    Taki niesłowiański ten wiedźmin...
  5. czarek90

    Hydepark

    Co wy na to:
  6. Semir

    Szkolenie podstawowe

    Szkolenie rozpoczyna się o godzinie 20:00. Nie jesteś w stanie przyjść na szkolenie w podanym terminie? Skontaktuj się z Kwatermistrzem! Aby się zapisać kliknij "Weź udział" po lewej stronie. WAŻNE Osoby zapisujące się MAJĄ obowiązek wcześniejszego sprawdzenia spójności addonów i tego czy wszystko działa jak powinno. Przychodzenie w dniu własnego szkolenia bez takowych testów, będzie równoznaczne z wykluczeniem ze szkolenia i przesunięciem osoby na inny termin. Serwer można testować codziennie o dowolnej godzinie poza rozgrywkami o 20 i wyznaczonymi szkoleniami a na TS zawsze znajdzie się ktoś kto pomoże Wam rozwiązać problemy - wejdź na kanał techniczny i poczekaj albo kogoś zaczep. Testując spójność addonów pamiętajcie by również przebywać na kanale ALPHA na TS, pokazujecie w ten sposób innym, że aktualnie zajmujecie serwer główny w jakimś celu.
  7. cześć od 21 mnie nie będzie przez tydzień jadę na urlop z pracy także sprawy jak ktoś ma do mnie to pisać do godziny 16 

    1. Koxxus

      Koxxus

      Polecam pisać takie rzeczy w dziale urlopy, gdyż tutaj zaraz inne wiadomości przykryją te informację. 

  8. Ostatni tydzień
  9. Witaj @Urdur! Następnym krokiem jest przygotowanie się do szkolenia podstawowego od strony technicznej : Poradnik poborowego Ci w tym pomoże Poradnik Poborowego Informacje dotyczące serwera oraz komunikacji przez program TEAMSPEAK 3 znajdziesz tutaj: Poradnik Techniczny Zostaw znak po sobie i daj znać innym ze właśnie do nas dołączasz. Mówiąc krótko Przywitaj się! Powitalnia dla nowych graczy Gdy będziesz już przygotowany zapisz się na najbliższe szkolenie podstawowe Najbliższe terminy szkoleń Arma 3 W przypadku braku terminów skontaktuje się z kwatermistrzem lub administratorami (sztabowcami) w tej sprawie. WAŻNE INFORMACJE DOT. PRZYGOTOWANIA DO SZKOLENIA! 1. W dniu szkolenia musisz mieć pewność, że Twoja wersja gry oraz addony są kompatybilne z wersjami znajdującymi się na naszym serwerze. 2. Możesz bez przeszkód testować swoją wersję gry z addonami wchodząc na nasz serwer, jednak pamiętaj, aby nie testować swego przygotowania w trakcie innych szkoleń i misji przed o po godzinie 20:00, kiedy prowadzimy rozgrywki. 3. Jeśli masz problemy wejdź na TS-a lub pisz na forum (uprzednio używając opcji szukaj aby nie dublować podobnych tematów) ew. pisz do mnie PM-a. 4. Jeśli mimo wszystko posiadasz problemy techniczne zapraszam na nasz kanał TeamSpeak-a o nazwie "Techniczny" - wystarczy, że wejdziesz i poczekasz, na pewno ktoś Ci w czymś pomoże - dowolna godzina. Pamiętaj, że Twój nick w grze i na TS musi być zgodny z nickiem z forum.  Pigułka Zasad Dotycząca Prowadzonych Rozgrywek po 20:00 na serwerach ACC: 1. Kanał Alpha jest zamykany o godzinie 20:00, prawo spóźnienia się (10 min) mają Donator, Opiekun, ViP, Weteran, Sztabowiec. 2. Musisz być przygotowany techniczne - nie wchodzisz na kanał Alpha, gdy coś jeszcze ściągasz, coś ci nie działa, nie wpływasz w ten sposób na opóźnienie rozgrywki. 3. Przygotowanie mentalne - bezwzględny zakaz stawienia się na rozgrywce pod wpływem jakichkolwiek środków odurzających, które znacząco wpłyną na twoje zachowanie / poziom rozgrywki. 4. Dyscyplina zapisów - szanuj pierwszeństwo tytułów i MC, w razie wątpliwości pytaj dowódcy misji na PW forum/TS, lub jeżeli takowy się nie zapisał - Opiekuna, Sztabowca. Gdy wiesz, że nie możesz się stawić a byłeś zapisany - WYPISZ SIĘ lub w skrajnej sytuacji poinformuj administrację o tym fakcie. 5. Podczas samej rozgrywki stawiamy duży nacisk na: -dyscyplinę - obowiązuje starszeństwo stopnia jaki zaproponował MM lub w jego braku - dowódca operacji, jego zastępca, kolejni dowódcy i ich kolejni zastępcy -komunikację - dostosuj poziom ACRE i efektów ARMA w taki sposób byś słyszał innych i sam brzmiał zrozumiale -klimat - poza rozgrywkami RO, gdzie obowiązuje 100% klimatu, podczas randomowych obowiązuje jego minimalna wartość (wypowiadanie na temat danych czasów i odnosząc się do obecnych wydarzeń jakie panują na danej misji, przesadne podchodzenie do klimatu również będzie karane) 6. Po zakończonej rozgrywce następuje podsumowanie operacji, jeżeli bierzesz w nim udział, uszanuj hierarchię wypowiedzi jaką wyznacza dowódca operacji oraz wykaż się kulturą, gdy chcesz się wypowiadać lub bronić własnych racji. Do zobaczenia na szkoleniu!
  10. canadian

    First And Foremost

    do
    Hmm ({slot.opis}) - ({slot.wpisany}) Wypisz Zapisz się `; let dane; let errormessage; try { dane = JSON.parse('{\u0022event\u0022: {\u0022nazwa\u0022: \u0022First And Foremost\u0022, \u0022opis\u0022: \u0022Hmm\u0022, \u0022typ\u0022: \u0022COOP\u0022, \u0022url\u0022: \u0022\u0022, \u0022min_slotow\u0022: 0}, \u0022grupy\u0022: [{\u0022nazwa\u0022: \u00221st Platoon, Company D, 2nd Ranger Battalion\u0022, \u0022typ\u0022: \u0022h1\u0022, \u0022dopisywanie\u0022: false, \u0022nazwa_slotu\u0022: \u0022\u0022, \u0022id\u0022: \u0022793b9cb3\u002D7e29\u002D4279\u002Da545\u002Dc1c05010c7f7\u0022, \u0022sloty\u0022: [{\u0022opis\u0022: \u00222Lt. Platoon Leader [M1A1 Thompson \u0026 M1911A1 Colt]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002215b1ccde\u002Dd693\u002D4c80\u002D9661\u002D6275afe3ced7\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Messenger [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022b6879e80\u002Dcc6a\u002D47ab\u002D96dc\u002D8a1cc8420ee2\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022T/5. Medic [M1911A1 Colt]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002287392128\u002Da8f4\u002D47fe\u002D9d00\u002D6460d4851dcf\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Radiotelephone Operator [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002226f3390b\u002Dd4cf\u002D481d\u002D9133\u002D9a4b85392085\u0022}]}, {\u0022nazwa\u0022: \u00221st Assault Squad\u0022, \u0022typ\u0022: \u0022h2\u0022, \u0022dopisywanie\u0022: false, \u0022nazwa_slotu\u0022: \u0022\u0022, \u0022id\u0022: \u00221f14b285\u002D9ba9\u002D47bf\u002D9c43\u002Dfa1ec5fce084\u0022, \u0022sloty\u0022: [{\u0022opis\u0022: \u0022SSgt. Squad Leader [M1A1 Thompson]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022e2bed18b\u002D64b1\u002D4069\u002Daed3\u002D9be0c1e79422\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Sgt. Section Leader [M1 Carbine]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022f5c6a42c\u002D8676\u002D43a5\u002Da6bb\u002D5039cbbe2cf6\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022PFC. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022e017d2e9\u002D7f49\u002D4e5d\u002Da445\u002Dbe250db712ab\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002206b7821a\u002D0b37\u002D40b7\u002Db4df\u002D7cb762459e3e\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022a5f05888\u002Dbc0b\u002D4f3a\u002D9758\u002D78a548e8fcd6\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u00224e3727ca\u002D671f\u002D471d\u002D8131\u002Dcfaeb6efb80a\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Sgt. Section Leader [M1 Carbine]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u00222e033fb3\u002D7c19\u002D4288\u002Da43e\u002D89997a45bfb4\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022PFC. Automatic Rifleman [M1918A2 BAR]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u00224076f58d\u002D7ee0\u002D46c8\u002D8e66\u002Df5a758c8d2ea\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Cpl. Demolition Specialist [M1 Carbine]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002285ff42d8\u002Dd347\u002D41a7\u002D985a\u002Dc2f08aa9bdba\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022PFC. Bazooka Gunner [M1 Garand + M1A1 Bazooka]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022e48d9165\u002D4104\u002D4581\u002D9a7f\u002Daa031775f1dd\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Bazooka Assistant [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022ce13f324\u002Dfd63\u002D4abe\u002D9b7b\u002D8633cf39ecfb\u0022}]}, {\u0022nazwa\u0022: \u00222nd Assault Squad\u0022, \u0022typ\u0022: \u0022h2\u0022, \u0022dopisywanie\u0022: false, \u0022nazwa_slotu\u0022: \u0022\u0022, \u0022id\u0022: \u0022b2f4d55c\u002Da7ee\u002D44ee\u002Db1af\u002Db85298cc7e2a\u0022, \u0022sloty\u0022: [{\u0022opis\u0022: \u0022SSgt. Squad Leader [M1A1 Thompson]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002273217ff4\u002D0397\u002D4746\u002D9646\u002D412856989da9\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Sgt. Section Leader [M1 Carbine]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022253e630f\u002Da0f9\u002D4894\u002D9646\u002D490085af35dd\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022PFC. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022aa29b2dc\u002Db84d\u002D4c81\u002Dbb43\u002D741aad80487e\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022f61cdc36\u002D5f2a\u002D46b2\u002D83f8\u002De1f7b0ebcf8e\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022a60a9a8d\u002D1ddd\u002D42e9\u002D8900\u002Dfc546821385c\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Rifleman [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u00227ca26cc8\u002Dec82\u002D4912\u002Dab65\u002D07b41880c7c4\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Sgt. Section Leader [M1 Carbine]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002269b71aff\u002D935b\u002D49af\u002Db642\u002Dccea64708dc0\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022PFC. Automatic Rifleman [M1918A2 BAR]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022dfd9e5cc\u002D1e3b\u002D46e3\u002D9304\u002D615f81231bdb\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Cpl. Combat Engineer [M2 Flamethrower]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022c7ca4b55\u002D0f7c\u002D4bae\u002Dabd7\u002D088f20b9de12\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022PFC. Squad Machine Gunner [M1919A6 Browning \u0026 M1911A1 Colt]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u002228acfeed\u002D37db\u002D4d89\u002Dbbc7\u002D8e8348a3ffb2\u0022}, {\u0022opis\u0022: \u0022Pvt. Machine Gunner Assistant [M1 Garand]\u0022, \u0022wpisany\u0022: \u0022\u0022, \u0022opcja\u0022: false, \u0022id\u0022: \u0022fe31ea90\u002D6677\u002D4172\u002Da8b0\u002Dcd837dac585e\u0022}]}], \u0022uzytkownik\u0022: {\u0022wpisany\u0022: null}, \u0022log\u0022: []}'); errormessage = ''; } catch (err) { console.log(err); dane = { log: [], uzytkownik: {wpisany: null} }; } const zapisyApp = new Vue({ el: '#zapisy-app', delimiters: ['({', '})'], template: templateApp, data: { message: '', dane: dane, wpisany: {}, errormessage: errormessage, showlog: false, pokazPrzyciski: false, max_fetches: 12, sleeping: false, firstLoading: true, }, computed: { max_sloty: function () { let ilosc = 0; for (let grupa in this.dane.grupy) { for (let slot in this.dane.grupy[grupa].sloty) { ilosc++; } } return ilosc }, otwarte_sloty: function () { let ilosc = 0; for (let grupa in this.dane.grupy) { for (let slot in this.dane.grupy[grupa].sloty) { if (this.dane.grupy[grupa].sloty[slot].wpisany === '') { ilosc++; } } } return ilosc }, otwarte_opcjonalne: function () { let ilosc = 0; for (let grupa in this.dane.grupy) { for (let slot in this.dane.grupy[grupa].sloty) { if (this.dane.grupy[grupa].sloty[slot].wpisany === '' && this.dane.grupy[grupa].sloty[slot].opcja) { ilosc++; } } } return ilosc }, zajete_sloty: function () { let ilosc = 0; for (let grupa in this.dane.grupy) { for (let slot in this.dane.grupy[grupa].sloty) { if (this.dane.grupy[grupa].sloty[slot].wpisany !== '') { ilosc++; } } } return ilosc } }, methods: { togglelog: function () { this.showlog = !this.showlog; }, notsleeping: function () { this.sleeping = false; this.max_fetches = 12; this.xhr(); this.pokazPrzyciski = true; } } }); function getCookieACC(cname) { let name = cname + "="; let decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); let ca = decodedCookie.split(';'); for (let i = 0; i < ca.length; i++) { let c = ca; while (c.charAt(0) === ' ') { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(name) === 0) { return c.substring(name.length, c.length); } } return ""; }
  11. Czołem @Urdur! Kolejnym krokiem twojej rekrutacji jest odbycie rozmowy z Kwatermistrzem. W celu przeprowadzenia rozmowy zapraszamy na nasz TeamSpeak. Łap tam @Fistach lub @Semir, oznaczonych ikoną W razie nieobecności kwatermistrzów możesz się zgłosić do dowolnego członka administracji oznaczonego ikoną >>>> Połącz się z naszym serwerem TeamSpeak <<<<
  12. Fistach

    Formularz rekrutacyjny - Kamil

    Czołem @Kokx! Kolejnym krokiem twojej rekrutacji jest odbycie rozmowy z Kwatermistrzem. W celu przeprowadzenia rozmowy zapraszamy na nasz TeamSpeak. Łap tam @Fistach lub @Semir, oznaczonych ikoną W razie nieobecności kwatermistrzów możesz się zgłosić do dowolnego członka administracji oznaczonego ikoną >>>> Połącz się z naszym serwerem TeamSpeak <<<<
  13. aaaaaaa! klasyk powraca ❤️

  14. Takie tam, z takiej tam imprezy, na której jestem przez przypadek XD 

    20190719_195035.jpg

  15. @Zus @Sone @canadian nah, nie pomaga Myślałem że mój skrypt na dodawanie AI coś takiego robi, ale zrobiłem nową misję na Bukovinie, skopiowałem same postaci dla graczy + ten skrypt i wszystko działało spoko. Dodałem resztę plików: init, description etc. i zaczął się błąd. Później usuwałem po jednym pliczku, aż zostało same mission.sqm i błąd nadal występował. Usunąłem wszystko z mapy, dodałem postać i samochód z vanilli i błąd nadal występował. + nie działa zeus Ja teraz wyjeżdżam na weekend do dziewczyny więc dopiero wrócę do tego w niedzielę. Gdyby ktoś chciał to udostępniam plik misji z wyciętymi szczegółami zdradzającymi jej przebieg. Skrypty i reszta są. W ostateczności mogę zrobić tą misję z helikopterem, ale odpadnie 2/3 zawartości więc trochę słabo. W razie pytań pisać tu lub pw co_10-20_GOOML_v1_126_Pba.Tanoa.7z
  16. Dodałem rezerwę zwykłych strzelców na niedzielę. Zapraszam szczególnie rekrutów.
    Mam nadzieję, że znajdzie się jakiś dowódca -_-

    1. czarek90

      czarek90

      A ja się pytam gdzie samoloty/śmigłowce w tych wszystkich misjach 🙄.

    2. Lix

      Lix

      @czarek90 ostatnio mieliśmy przyjemność z nimi obcować i były ciężkim overkillem, zabierającym zwykłym zjadaczom chleba pracę xD

  17. Block

    Block

  18. Imię: Mateusz Spełniam następujące warunki: 1. Podawane przeze mnie dane w formularzu są zgodne z prawdą, 2. Posiadana przeze mnie gra ArmA 3 jest oryginalna , 3. Posiadam działający mikrofon, 4. Zapoznałem się i zobowiązuję przestrzegać regulaminów obowiązujących w ArmA Coop Corps, 5. Zobowiązuję się do zapoznania z zamieszczonymi ogłoszeniami przed przystąpieniem do każdej rozgrywki Data urodzenia: 1994.04.24 Którą wersję Army posiadasz?: Arma 3 Apex Wiem o ACC dzięki: Dowiedziałem się o ACC przeglądając różne grupy na FB z tego co pamiętam ta grupa nazywa się Arma 3 Polska Członkostwo w następujących grupach świadczy o mojej umiejętności gry zespołowej: W Armię 3 nie uczestniczyłem w żadnych grupach. W grupach społecznych to ja jedynie w Rust z klanem 10 osobowym Moje doświadczenie z komputerową symulacją pola bitwy: Arma 3 ponad 60 godzin tak to w tego typu gry nie grałem Zdecydowałem się na dołączenie, ponieważ: Wiadomo że gra w zespole cieszy a grając samemu pogram z 2 godziny i nuda niestety mało jest serwerów typowo strzelankowych widuje tylko atlis life Interesuje mnie symulowanie działań następujących rodzajów wojsk: Nie wiem, lub nie mam pewności Coś o mnie: Mateusz 25 lat jestem osobą współpracująca trochę cicha ale to tylko z początku jak was poznam bardziej będę mówił czesciej. Ogólnie to zabawny Osoba polecająca: Gość Zobacz cały formularz rekrutacyjny
  19. czarek90

    Lotnictwo

    Trochę dużo gadania (przez dużą większość filmiku), ale są ciekawe ujęcia, szczególnie od 4:43
  20. Tank Battalion, 1943-1945r. Struktury przedstawione poniżej oparte są na oficjalnych T/O&E z lat 1943-1945. Należy pamiętać że z powodu niedoborów kadrowych, strat czy ogólnego chaosu nie miały one stuprocentowego przełożenia na rzeczywistą organizację aktywnych w tym czasie jednostek zarówno pod względem stanu osobowego jak i sprzętu. Odznaka 4th Armored Division 1. Wprowadzenie Stany Zjednoczone zaczęły tworzyć pierwsze dywizje pancerne w oparciu o 7. Brygadę Kawalerii Zmechanizowanej w Lipcu 1940r. na ponad rok przed przystąpieniem do wojny. W początkowej fazie wdrażania jednostek pancernych bazowano na bogatej tradycji amerykańskiej kawalerii oraz doświadczeniach zaobserwowanych podczas Hiszpańskiej wojny domowej i wojny w Europie, w szczególności użycia jednostek pancernych przez III Rzeszę w Polsce oraz we Francji. W celu uzupełnienia słabych stron czołgów do dywizji dodano również piechotę i artylerię. W latach 1940-1942 na dywizję pancerną składały się 2 pułki lekkich czołgów oraz 1 pułk ciężkich (w rzeczywistości średnich) czołgów, pułk artylerii, pułk piechoty oraz batalion rozpoznania uzupełnione przez batalion inżynieryjny oraz batalion artylerii polowej - w sumie prawie 13 tysięcy osób. Warto w tym miejscu wspomnieć o roli wczesnych dywizji pancernych: nie były one tworzone z myślą o regularnej walce z wrogimi czołgami, a raczej bazowały na dotychczasowych zadaniach jednostek kawalerii - działania na tyłach zgrupowań wroga i nękania piechoty. Niszczyciel czołgów M36 3rd Armored Division w Ardenach, Styczeń 1945r. Symulacja manewrów jednostek pancernych w lecie 1941r. w Louisianie, Karolinie Płn. i Karolinie Płd. pokazała, że dywizjom pancernym brakowało piechoty oraz artylerii których dałoby się używać w elastyczny sposób w połączeniu z czołgami. Ponadto, w Sierpniu 1941r. Gen. Marshall Jacob Devers zajął miejsce Mjr. General Adny Chaffeeego, zażartego zwolennika kawalerii jako dowódcy US Armored Force. W przeciwieństwie o swojego poprzednika, Devers widział konieczność dostosowania przestarzałych jak na dane czasy wojsk pancernych. Oprócz zmian w koncepcji użycia czołgów przebudowie poddano dywizje pancerne. Zdecentralizowano HQ wydzielając z niego trzy tzw. Combat Commands: CCA, CCB oraz rezerwowe CCR które w zależności od sytuacji mogły koordynować działania mieszanych oddziałów różnej wielkości, dostosowanych liczebnością do zadania. Zmiany w strukturze dywizji pancernej z Sierpnia 1943r. można krótko podsumować jako rozbicie dużych elementów na mniejsze, zwiększenie ilości piechoty zmechanizowanej i artylerii oraz odwrócenie proporcji czołgów lekkich i średnich na korzyść tych drugich. Zwiększono też ilość niszczycieli czołgów. Pomimo pozytywnego przyjęcia zmian przez dowództwo Armii potrzeba było czasu na ich wprowadzenie w już działających dywizjach - czasu, którego zabrakło przed Czerwcem 1944r. i inwazją Aliantów w Normandii. Zdecydowano się w tym przypadku na kompromis: 1.- 2.- oraz 3. Dywizja Pancerna zostały pozostawione bez ingerencji w ich strukturę (oprócz stopniowej wymiany pojazdów, w tym czołgów na nowsze). Z czasem oficjalnie zaczęto określać je mianem Ciężkich Dywizji Pancernych. Wszystkie inne dywizje pancerne zostały jednak tworzone w oparciu o nową organizację. Ten artykuł dotyczy nowszych (zwykłych) dywizji pancernych. Załoga czołgu M3 Lee pozuje do zdjęcia pod Souk-el-Arba, Tunezja 1942/1943r. 2. Armored Infantry Battalion jako część Armored Division W skład US Armored Division wchodziły trzy niezależne bataliony czołgów. Poniżej przedstawiono Tank Battalions w ramach dywizji pancernych oraz regiony, w których walczyły. Uwaga: w walkach w Afryce oraz we Włoszech brały udział wyłącznie trzy "ciężkie" dywizje pancerne, reszta została użyta jedynie w Europie. 4th Armored Division "Name Enough" - Normandia, Bretania, Nadrenia, Alzacja, Lotaryngia, Ardeny, Środkowe Niemcy 8th Tank Battalion 35th Tank Battalion 37th Tank Battalion 5th Armored Division "Victory" - Normandia, Bretania, Luxemburg, Las Hürtgen, Nadrenia, Środkowe Niemcy 10th Tank Battalion 34th Tank Battalion 81st Tank Battalion 6th Armored Division "Super Sixth" - Normandia, Bretania, Ardeny 15th Tank Battalion 68th Tank Battalion 69th Tank Battalion 7th Armored Division "Lucky Seventh" - Normandia, Nadrenia, Alzacja, Ardeny, Środkowe Niemcy 17th Tank Battalion 31st Tank Battalion 40th Tank Battalion 8th Armored Division "Thundering Herd" - Nadrenia, Ardeny, Góry Harz 18th Tank Battalion 36th Tank Battalion 80th Tank Battalion 9th Armored Division "Phantom" - Nadrenia, Ardeny, Środkowe Niemcy 2nd Tank Battalion 14th Tank Battalion 19th Tank Battalion 10th Armored Division "Tiger" - Nadrenia, Ardeny, Środkowe Niemcy, Alpy Bawarskie 3rd Tank Battalion 11st Tank Battalion 21st Tank Battalion 11th Armored Division "Thunderbolt" - Nadrenia, Ardeny, Środkowe Niemcy 22nd Tank Battalion 41st Tank Battalion 42nd Tank Battalion 12th Armored Division "Hellcats" - Alzacja, Ardeny, Bawaria 23rd Tank Battalion 43rd Tank Battalion 714th Tank Battalion 13th Armored Division "Black Cats" - Środkowe Niemcy, Bawaria 24th Tank Battalion 45th Tank Battalion 46th Tank Battalion 14th Armored Division "Liberators" - Alzacja, Południowe Niemcy 25th Tank Battalion 47th Tank Battalion 48th Tank Battalion 16th Armored Division "Armadillos" - Czechosłowacja (na 3 dni przed VE Day) 5th Tank Battalion 16th Tank Battalion 26th Tank Battalion 20th Armored Division "Armoraiders" - Środkowe Niemcy, Bawaria 9th Tank Battalion 20th Tank Battalion 27th Tank Battalion Załoga czołgu M4 Sherman pozuje do zdjęcia, Brest, Wrzesień 1944r. 3. Zadania Do typowych zadań sił pancernych należały: Wykonanie przełamania Zajęcie kluczowego terenu Utrzymanie kluczowego terenu Atak na siły pancerne przeciwnika Atak na nieumocnione pozycje przeciwnika Atak na umocnione pozycje przeciwnika Działania na tyłach przeciwnika Działania opóźniające Kontrnatarcie M4 Sherman na czele kolumny pojazdów przekracza rzekę, Niemcy, 1945r. Zdarzało się, że gdy wymagała tego sytuacja siły pancerne realizowały również inne zadania, jednak powyższa lista zawiera najczęstsze przypadki ich użycia. Swoje zadania Tank Battalion wykonywał zwykle jako część tzw. Combat Command złożonego z czołgów, piechoty zmechanizowanej, artylerii, niszczycieli czołgów oraz oddziałów inżynieryjnych. Często zdarzało się również, że mniejszy element, rozmiaru kompanii dołączano chwilowo do wiekszych sił piechoty jeżeli wymagała tego sytuacja. 4. Struktury ***** Tank Battalion (na podstawie T/O&E 17-25) Tank HQ Company (na podstawie T/O&E 17-26) Tank Service Company (na podstawie T/O&E 17-29) Medium/Light Tank Company (na podstawie T/O&E 17-27) 5. Rozpiski Tank Battalion HQ Battalion Medical Detachment Tank Battalion HQ Company Tank Battalion Reconnaissance Platoon Tank Battalion Assault Gun Platoon Tank Battalion 81mm Mortar Platoon Tank Battalion Service Company HQ Tank Battalion Administrative and Personnel Section Tank Battalion Supply and Transportation Platoon Tank Battalion Maintenance Platoon Light Tank Company HQ Light Tank Platoon Medium Tank Company HQ Medium Tank Platoon Tank Battalion (uwaga-długi spoiler!) 6. Transport Poniżej przedstawiono w formie infografiki pojazdy jakimi dysponował Tank Battalion. 6. Wyposażenie Umundurowanie: (Dokończę jak będę miał czas/chęci) Uzbrojenie: W kwestii uzbrojenia należy pamiętać o tym, że im dłużej trwała kampania w Europie tym większe różnice pojawiały się między oficjalnymi spisami a faktycznym uzbrojeniem żołnierzy na froncie. Popularną praktyką było umieszczanie w ramach Rifle Squadu karabinów M1918 BAR - znalezionych lub "pozyskanych" z innych jednostek. Wyrzutnie ppanc. wożono w pojazdach i w zalezności od sytuacji przydzielano do wybranego żołnierza. W przeciwieństwie do podobnych formacji amerykańskiej piechoty z tego okresu w przypadku Armored Infantry mamy do czynienia ze stałym strzelcem wyborowym uzbrojonym w M1903A4 Spiengfield w ramach 1st Rifle Squad w każdym plutonie. Od 1943r. zaczęto masową produkcję M3 Grease Gun oraz wdrażanie go do Armii. Warto pamiętać że nie zastąpił on M1A1 Thompson z dnia na dzień - zmiana odbywała się raczej na zasadzie powolnego wypierania M1A1 na rzecz M3 (potem M3A1). Karabiny/karabinki: M1 Garand Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 5,3 kg Magazynek: wewnętrzny, 8 nab. Prędkość wylotowa: 853 m/s Zasięg skuteczny: 457 m M1 Carbine Kaliber: .30 Carbine Waga (załadowany): 3,08 kg Magazynek: stały, 15 nab. Prędkość wylotowa: 607 m/s Zasięg skuteczny: 270 m Karabiny wyborowe: M1903A4 Springfield + M84 Scope Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 4,25 kg Magazynek: wewnętrzny, 5 nab. Prędkość wylotowa: 806 m/s Zasięg skuteczny: 550m Pistolety Maszynowe: M1A1 Thompson Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 4,7 kg Magazynek: pudełkowy, 20/30 nab. Szybkostrzelność: 700 strz./min Prędkość wylotowa: 285 m/s Zasięg skuteczny: 200 m M3A1 Grease Gun Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 3,7 kg Magazynek: pudełkowy, 30 nab. Szybkostrzelność: 450 strz./min Prędkość wylotowa: 280 m/s Zasięg skuteczny: 100 m Pistolety: M1911A1 Colt Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 1,36 kg Magazynek: pudełkowy, 7 nab. Prędkość wylotowa: 253 m/s Zasięg skuteczny: 25 m Karabiny Maszynowe: M1918 Browning Automatic Rifle Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 9,5 kg Magazynek: pudełkowy, 20 nab. Szybkostrzelność: 550 strz./min Prędkość wylotowa: 850 m/s Zasięg skuteczny: 600 m M1919A4 .30 Browning Machine Gun Kaliber: .30-06 Springfield Waga (bez trójnogu): 14 kg Taśma: 100/250 nab. Szybkostrzelność: 500 strz./min Prędkość wylotowa: 850 m/s Zasięg skuteczny: 822 m Moździerze: M1 81mm Mortar Kaliber: 81 mm Waga (rozłożony): 62 kg Prędkość wylotowa: 210 m/s Zasięg skuteczny: 3 km Wyrzutnie przeciwpancerne: M1A1 Bazooka Kaliber: 2.36" Waga (załadowana): 6 kg Prędkość wylotowa: 82 m/s Zasięg skuteczny: 229 m M9A1 Bazooka Kaliber: 2.36" Waga (załadowana): 7,2 kg Prędkość wylotowa: 82 m/s Zasięg skuteczny: 274 m 7. Zakończenie Zachęcam do rozwijania artykułu oraz korygowania moich pomyłek. Jeżeli istnieje jakaś konkretna kwestia, którą chcielibyście, abym zawarł w artykule - proszę śmiało sugerować. W miarę możliwości i chęci postaram się ją dodać. Jeżeli udało Ci się dotrzeć tak daleko to w nagrodę zdradzę, że następny artykuł będzie dotyczyć innej gałęzi US Armed Forces. Takiej, która miała okazję nieźle się opalić. 8. Źródła T/O&E 17-25 "US Armored Divisions in the ETO 1944-45" Steven J. Zaloga, wyd. Osprey "Manouver and Firepower: The Evolution of Divisions and Separate Brigades" John Willson, US Army Center for Military History Infografika w rozdziale 6. zapożyczona ze strony http://www.ghqmodels.com/pdf/toe2-usmediumtankbattalion44.pdf
  1. Pokaż więcej elementów aktywności
×
×
  • Dodaj nową pozycję...