Skocz do zawartości

Ranking


Popularna zawartość

Zawartość, która uzyskała najwyższe oceny od 2019.03.10 uwzględniając wszystkie działy

  1. 7 punktów
    Plan dowódcy vs założenia MM
  2. 5 punktów
  3. 4 punkty
  4. 4 punkty
    Panowie, mimo presji żony, zapisałem się i będę dziś na misji! Mam nadzieje że znajdzie się jeszcze paru tak odważnych jak ja i zapełnimy sloty do pełna!
  5. 4 punkty
    Nie mogę się odnieść do treści rożkowej ale powiem tylko jedno - załatwiajcie sobie sprawy tego typu PRYWATNIE - tylko i wyłącznie - mieszanie CAŁOŚCI grupy/społeczności poprzez prywatne wypowiedzi nie sygnowane w żaden sposób przez sztab ACC czy AFTP jest bynajmniej nie na miejscu. Jako członek jednej i drugiej prosiłby tylko o nie mieszanie całości tychże w sprawy prywatne - a już wyrażanie opinii o całości przez pryzmat prywatnych dysput? Pozostawiam bez komentarza
  6. 4 punkty
    Bundle ostatnich nagrań I trochę śmieszków
  7. 3 punkty
    do
    Grudzień 1944 roku, Ardeny, okolice miasta Bastogne Głównym celem niemieckiej ofensywy okazał się port w Antwerpii, ten sam który w oczach alianckiego sztabu widniał jako jeden z nielicznych sukcesów operacji Market Garden. Aby tam dotrzeć, Szkopy wpierw musiałyby przedrzeć się przez gęsto zalesione tereny Belgii, aktualnie umocnione przez 101 Dywizję Powietrznodesantową, by później odzyskać dawne szlaki zaopatrzeniowe. Małe miasteczko Bastogne stało się strategicznym punktem łączącym 7 głównych dróg po tej stronie Arden, na tyle ważnym, że niemieckie siły próbują je zdobyć bez względu na poniesione straty. Generał Hasso von Manteuffel rzucił w kierunku amerykańskich pozycji obronnych 2 dywizje pancerne wspierane przez Volksgrenadierów. Jedyną nadzieją na przerwanie tej ofensywy jest odsiecz w postaci 3 Armii Generała Pattona. Czytaj więcej .zapisy-wrapper { margin-left: 50px; margin-right: 50px; } .zapisy-wrapper .opis p { margin-bottom: 1em; } .zapisy-wrapper .opis p:first-child { margin-top: 1em; } .zapisy-wrapper .opis p::first-letter { padding-left: 15px; font-size: 150%; } .zapisy-app { margin-top: 2em; } .zapisy-app .h1, .h2, .h3 { margin-top: 1em; } .zapisy-app .h1 { font-weight: bold; font-size: 1.5em; } .zapisy-app .h2 { font-weight: bold; font-size: 1.2em; margin-left: 15px; } .zapisy-app .h3 { font-weight: bold; font-size: 1.1em; margin-left: 30px; } .zapis-url { font-size: 0.8rem; text-decoration: none !important; } .zapis-url:hover { color: olivedrab; } .zapisy-log { margin-top: 2em; } .slot { grid-gap: 10px; margin-left: 15px; font-size: 14px; } .slot.wolny { text-shadow: #3CFF0099 1px 0 10px; } .tuwpisany .opcja, .tuwpisany .wpisany, .tuwpisany .opis { color: white !important; font-weight: bold !important; text-shadow: none !important; } .slot .opis { font-weight: bold; } .slot .opcja { font-weight: normal; color: rgba(107, 142, 35, 0.8); } .slot .wpisany { font-weight: normal; font-style: italic; } .zapisanych { margin-top: 1em; margin-bottom: 1em; } .log-wypisany { color: rgb(248, 79, 0); margin: unset; } .log-wpisany { color: rgb(13, 222, 0); margin: unset; } @media (max-width: 500px) { .zapisy-wrapper { margin: 0; } .slot { margin-left: 20px; } }
  8. 3 punkty
    Daily reminder: polecam polubić naszą stronę na Facebooku, tam najczęściej znajdą się informacje o nowych zaplanowanych misjach. Bonusowe punkty za zmianę ustawień obserwowania na "wyświetlaj najpierw" w celu stuprocentową szansy na uzyskanie nowego postu tuż po publikacji. Link do peja: https://www.facebook.com/armacoopcorps/
  9. 3 punkty
    do
    Okrążeni Polacy przebijają się do swoich przez Niemieckie pozycje. Minimum +- 15 WYMAGANE linia modów charlie (WW2) https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1715549949 +2 mody z opcjonalnych CSA38 mod - Czechoslovak army 1938 (Munich crisis) https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=641305739 September 1939 / Wrzesień 1939 https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1348553859
  10. 3 punkty

    do

    Trzeba mu wybaczyć, jak widać nie umie w literki. Do tego używa Windowsa 3.11 w którym Internet Explorer nie ma polskiego słownika. Zaraz poprawię błąd.
  11. 3 punkty
    Wesołych swiąt i tak dalej wszystkim ;D
  12. 3 punkty
    Taki Update: karta poszła na gwarancje, producent stwierdził, że się chłodzenie zepsuło i niby naprawił, po świętach będę testował. A z takich śmiesznych rzeczy to: wysłałem kartę w oryginalnym opakowaniu w specjalnym styropianie, by uniknąć uszkodzeń oraz wraz z gumowymi ochraniaczami na wtyczki. Kto zgadnie jak wróciła? W jakimś kartonie po parówkach rzucona luzem, zawinięta w jakąś zwykłą torebkę foliową, oczywiście bez ochraniaczy na wtyczki i z mocno wygięta blachą, która służy do montażu na śruby. Jakby ktoś na przyszłość robił reklamacje sprzętu to polecam zrobić zdjęcia produktu lub nagrać filmik najlepiej w punkcie oddania lub przed samym nadaniem wysyłki z pisemnym potwierdzeniem stanu, by uniknąć syfu z którym będę musiał się babrać przez kolejne 3 tygodnie.
  13. 3 punkty
    Zmiany, zmiany, zmiany... ; )
  14. 2 punkty
    do
    _ Rok 1994. _ Drużyna brytyjskiego Special Air Service wyrusza na pustynię Dasht-e Kavīr, aby schwytać przywódców irańskich bojówkarzy - braci Rahim. Jeśli ich zeznania potwierdzą przypuszczenia agentów MI6, to znów wrócimy na trop Kirillova. Upraszam (rozkazuje) najpierw zapełniać sloty nieopcjonalne (nie oznaczone na zielono). .zapisy-wrapper { margin-left: 50px; margin-right: 50px; } .zapisy-wrapper .opis p { margin-bottom: 1em; } .zapisy-wrapper .opis p:first-child { margin-top: 1em; } .zapisy-wrapper .opis p::first-letter { padding-left: 15px; font-size: 150%; } .zapisy-app { margin-top: 2em; } .zapisy-app .h1, .h2, .h3 { margin-top: 1em; } .zapisy-app .h1 { font-weight: bold; font-size: 1.5em; } .zapisy-app .h2 { font-weight: bold; font-size: 1.2em; margin-left: 15px; } .zapisy-app .h3 { font-weight: bold; font-size: 1.1em; margin-left: 30px; } .zapis-url { font-size: 0.8rem; text-decoration: none !important; } .zapis-url:hover { color: olivedrab; } .zapisy-log { margin-top: 2em; } .slot { grid-gap: 10px; margin-left: 15px; font-size: 14px; } .slot.wolny { text-shadow: #3CFF0099 1px 0 10px; } .tuwpisany .opcja, .tuwpisany .wpisany, .tuwpisany .opis { color: white !important; font-weight: bold !important; text-shadow: none !important; } .slot .opis { font-weight: bold; } .slot .opcja { font-weight: normal; color: rgba(107, 142, 35, 0.8); } .slot .wpisany { font-weight: normal; font-style: italic; } .zapisanych { margin-top: 1em; margin-bottom: 1em; } .log-wypisany { color: rgb(248, 79, 0); margin: unset; } .log-wpisany { color: rgb(13, 222, 0); margin: unset; } @media (max-width: 500px) { .zapisy-wrapper { margin: 0; } .slot { margin-left: 20px; } }
  15. 2 punkty
    Nawet nie próbuj
  16. 2 punkty
    @canadian, @Zus Misja: Where are u damn Japs? Skuteczna samodzielna eliminacja stanowisk moździerzy w sytuacji odcięcia od sił głównych. Dobra nawigacja w trudnym terenie tropikalnym.
  17. 2 punkty
    Jako tako problem z PC opanowany. Jako że nie mam dostępu do starych misji, usiadłem do nowych plików. Szykujcie się na rajd Gruzińskiego SFu na Rosjan Nowe pierdziki są genialne do customizacji
  18. 2 punkty
    Coś tam z joint opa. Pół żartem-pół serio.
  19. 2 punkty
  20. 2 punkty
    Bardzo mnie to cieszy, już i tak wydam za dużo. Niedlugo złożę formularz o przyjęcie. Dziękuję wszystkim za pomoc. Do zobaczenia!
  21. 2 punkty
    Udział wzięli: ACC,ACC GOST, SDS, TFA, PKW, GSR, NN, GCT Zeusi: Templar, Koxxus, STALKER14 Dziękuje wszystkim za udział w misji, za duże trzymanie klimatu, fajne pomysły i że nie daliście się wybić:D Bardzo dziękuje @Templar i @Koxxus za nieocenioną pomoc techniczną Prosimy o wrażenia oraz fotki jeżeli macie z misji. Zrobię też tutaj podsumowanie. WYNIKI Serbowie: ACC+SDS- dowódca Zuza + Przemro Serbowie zajęli 2 miasta z 5 oraz wybili tylko Chorwatów. Niestety stracili bazę i wszelki sprzęt transportowy. Nie udało im się wyrzucić z terenu ONZ, został wywołany konflikt a wszyscy z ONZ zginęli. Na koniec Serbowie odbili bazę. Stracili 50% siły żywej Chorwaci: TFA+PKW - dowódca Bearyl Chorwatom udało się wykonać 90% zadań. Spotkali się z informatorem oraz z Bośniakami. Zajęli bazę Serbów oraz pomagali Bośniakom w walce z nimi. Nie udało im się im tylko odnaleźć masowych grobów. Pod koniec zostali w 100% wybici. Bośniacy: NN+Teseł- dowódca Edek Tej frakcji udało się sprawdzić Mogilievke, niestety cywile zdążyli już z niej uciec (JJK i Bany), spotkali się z Chorwatami oraz po części mieli swój udział w wywołaniu konfliktu Serbów z ONZ. Stracili około 30% składu. ONZ: GSR- dowódca Paczek Nasze niebieskie hełmy zabezpieczył miasto Mogilievka i rozdawały żywność cywilom. Postanowili zakończyć terror Serbski, niestety zostali po krótkich negocjacjach wybici. Cywile - GCT Nasi dzielni cywile, jakimś cudem zebrali się do kupy z różnych miast. Spotkali się z Chorwatami i Bośniakami, udało im się zdobyć broń i zaatakować Serbów, niestety zgineli prawie wszyscy, tylko lokalny patriota który dał im broń i w zasadzie namówił ich do ataku sam został z Bośnakami, dzięki temu przeżył. NATO - ACC GOST -dowódca Maras Nasz GOST przerzucony na teren dzięki CIA zrobił zdjęcia ( @Maras upublicznij je w tym temacie) Serbom w trakcie łamania prawa humanitarnego. Udało się im wydostać dzięki informatorowi. Zdjęcia
  22. 2 punkty
  23. 2 punkty
  24. 2 punkty
    Wtf i love bugemia now https://arma3.com/news/arma-3-creator-dlc#.XLccgfU9eh8
  25. 2 punkty
  26. 2 punkty
    Przygotowanie na JO Psy Pawłowa Poniżej lista rzeczy jakie trzeba zrobić, aby być w pełni przygotowanym do dzisiejszego JO _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ Serwer rozgrywki Arma3 : Adres serwera: 149.202.85.33 Port: 2302 Hasło: 666 Serwer Teamspeak 3 grupy No Name : Adres serwera: 149.202.85.33:6440 1. Pobierz wyznaczone mody ze Steam Workshop: Instrukcja jak to szybko zrobić za pomocą Arma 3 Laucher jednym kliknięciem: 1) Pobieramy plik .html stanowiący listę powyższych addonów: JO_Steam_Mody.html 2) Wgrywamy plik .html jako preset w Arma 3 Laucher i pobieramy addony. 2. Pobierz moda Soviet Armed Forces 1.35 (109mb) z linku google drive i wrzuć go wypakowanego do folderu z innym @Addonami z naszej paczki. 3. Stwórz linię modów przez Arma 3 Synca Prawidłowa linia modów po prawej powinna wyglądać tak: 15 podpiętych addonów. 4. Przetestuj swoje mody na serwerze arma 3 gospodarzy: Adres serwera: 149.202.85.33 Port: 2302 Hasło: 666 Misja testowa: 5. Jesteś gotowy. Oczekuj na kanale Alpha na zbiórce o godzinie 19:30 Opcjonalnie pliki do TFAR jeśli ktoś będzie miał problemy: (WRZUCIĆ DO \TeamSpeak 3 Client\config\plugins) task_force_radio_win32.dll task_force_radio_win64.dll
  27. 2 punkty
    do
    Misja Realop + Zeus Rok 2024, Północne Indie Rosnący w siłę radykałowie coraz bardziej wyniszczają światową gospodarkę. Nawet armie oraz agencje największych mocarstw przestają sobie radzić z coraz to większym napływem bojówkarzy. Najnowszym celem stała się Azja Środkowa oraz Wschodnia. Chińska korporacja Tencent zdecydowała się wziąć sprawy we własne ręce, wynajmując prywatne jednostki militarne, których zadaniem jest ochrona własności firmy. Każdy z Was jest wyszkolonym żołnierzem, każdy z Was potrzebuje pieniędzy i każdy z Was jest gotów dla nich zabijać. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, dzisiejsze zadanie wystarczy, żeby zapewnić dobrobyt Wam i Waszym rodzinom do końca życia. Mamy doniesienia, że w rejonie operuje inna grupa PMC, należąca do amerykańskiej korporacji Microsoft. Opis techniczny: Przewidywana ilość graczy: 5 - 20 Misja z silnym naciskiem na odgrywanie postaci (RealOp) .zapisy-wrapper { margin-left: 50px; margin-right: 50px; } .zapisy-wrapper .opis p { margin-bottom: 1em; } .zapisy-wrapper .opis p:first-child { margin-top: 1em; } .zapisy-wrapper .opis p::first-letter { padding-left: 15px; font-size: 150%; } .zapisy-app { margin-top: 2em; } .zapisy-app .h1, .h2, .h3 { margin-top: 1em; } .zapisy-app .h1 { font-weight: bold; font-size: 1.5em; } .zapisy-app .h2 { font-weight: bold; font-size: 1.2em; margin-left: 15px; } .zapisy-app .h3 { font-weight: bold; font-size: 1.1em; margin-left: 30px; } .zapis-url { font-size: 0.8rem; text-decoration: none !important; } .zapis-url:hover { color: olivedrab; } .zapisy-log { margin-top: 2em; } .slot { grid-gap: 10px; margin-left: 15px; font-size: 14px; } .slot.wolny { text-shadow: #3CFF0099 1px 0 10px; } .tuwpisany .opcja, .tuwpisany .wpisany, .tuwpisany .opis { color: white !important; font-weight: bold !important; text-shadow: none !important; } .slot .opis { font-weight: bold; } .slot .opcja { font-weight: normal; color: rgba(107, 142, 35, 0.8); } .slot .wpisany { font-weight: normal; font-style: italic; } .zapisanych { margin-top: 1em; margin-bottom: 1em; } .log-wypisany { color: rgb(248, 79, 0); margin: unset; } .log-wpisany { color: rgb(13, 222, 0); margin: unset; } @media (max-width: 500px) { .zapisy-wrapper { margin: 0; } .slot { margin-left: 20px; } }
  28. 1 punkt
    @Houdini Tutaj nie chodzi o bycie świeżakiem, nauczysz z czasem poprostu sprawdzać czy ludzie wykonują rozkaz (Jak już @Maras mówił w debriefie), w mojej drużynie też często musze powtarzać rozkazy, obejrzyj rozgrywki na kanałach youtube chłopaków, bądz zapisy z streamów (Semir,Sone,Templar) tutaj widać jak chaotycznie potrafi być i jak trudno nieraz jest wydać rozkaz zwyczajnego wymarszu i po jakim czasie zostaje on dopiero wykonany. Też musisz nauczyć się delegować rozkazy, trzeba nauczyc się ufać starszemu drużyny że da radę prowadzić grupke dwóch czy trzech osób co byś sam nie dostał pierdolca od pilnowania wszystkich 😂
  29. 1 punkt

    do

    @Houdini generalne tu jest ten plus (choć dla niektórych minus), że nie posiadamy radia na poziomie plutonu, więc większość załatwia Messenger (posłanieć/goniec). Bardzo dobrze sobie wyznaczyć taką osobę na poziomie drużyny (najlepiej jakiś Rifleman), żeby potem zadań nie mieszać.
  30. 1 punkt
    Zabawa z wyłączaniem silnika w T-80
  31. 1 punkt
  32. 1 punkt
    Nie przemawia to do mnie, ale pewnie dlatego że nie jestem fanem gatunku
  33. 1 punkt
    Chińczyki w WT https://warthunder.com/en/news/6353-development-new-war-thunder-nation-china-en
  34. 1 punkt
    To przetestuj ją z tym sposobem. Z fusów z kawy Ci nie wywróżę czy na 100% zadziała czy nie. Mogę Ci powiedzieć, że osobiście większość skryptów wywołuję używając tej funkcji i działają.
  35. 1 punkt
    Marine Infantry Battalion, 1942-1945r. Struktury przedstawione poniżej oparte są na oficjalnych T/O&E z lat 1942-1944. Należy pamiętać że z powodu niedoborów kadrowych, strat czy ogólnego chaosu nie miały one stuprocentowego przełożenia na rzeczywistą organizację aktywnych w tym czasie jednostek zarówno pod względem stanu osobowego jak i sprzętu. Więcej o tym w dziale "Wyposażenie". Żołnierze E/28, 5th MarDiv umieszczają flagę na górze Suribachi, 23. Lutego 1945r. Iwo Jima Od lewej: Ira Hayes, Harold Schultz, Michael Strank(†), Franklin Sousley(†), Rene Gagnon, Harlon Block(†) Ci oznaczeni jako (†) zginęli w trakcie walk na Iwo Jimie. (fot. Joe Rosenthal, Assiociated Press, kol. Mads Madsen) 1. Wprowadzenie 10 Listopada 1775r. Kongres Kontynentalny zadecydował o utworzeniu amerykańskiej piechoty morskiej. Pierwotnie miała ona służyć do ochrony okrętów handlowych oraz wojskowych (zarówno przez odpieranie oraz udział w abordażach jak i zapobieganie buntom na pokładzie). Nowopowstała jednostka wzięła udział w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych jak i w praktycznie każdym późniejszym konflikcie. W związku z powiększeniem floty w roku 1798 Kongres zadecydował o utworzeniu Korpusu Piechoty Morskiej (w praktyce rzeczywisty rozmiar formacji pozostał ten sam, utrzymując się na poziomie dwóch batalionów). Ciekawostka: w trakcie wojny secesyjnej Korpus Piechoty Morskiej nie odegrał bardziej znaczącej roli. Przez większość wojny brał udział w blokadzie morskiej portów Konfederacji a w 1862r. Marines bezkrwawo zdobyli Nowy Orlean. Aż do wybuchu I Wojny Światowej do głównych zadań piechota morska była używana głównie jako ochrona okrętów oraz siła stabilizacyjna w amerykańskiej strefie wpływów służąc m.in. do tłumienia buntów czy zaznaczania obecności militarnej. Wszystko zmieniło się gdy w Kwietniu 1917r. Stany Zjednoczone przystąpiły do I Wojny Światowej po stronie Ententy. Do Europy wysłano Amerykański Korpus Ekspedycyjny pod dowództwem gen. Johna Pershinga, w tym - jako część 2nd Infantry Division - 4th Marine Expeditionary Brigade która do 1918r. liczyła ok. 9.000 żołnierzy. Jednocześnie od czasu przystąpienia Stanów Zjednoczonych do wojny sam Korpus do rozrósł się z ok. 13.500 os. na dzień 6. kwietnia 1917r. do ok. 70.000 os. w dniu zakończenia wojny. W trakcie walk na froncie zachodnim Marines wzięli udział m.in. w Bitwie o Las Belleau gdzie w krwawym starciu udało im się całkowicie wyprzeć Niemców z zajmowanych pozycji i zmusić ich do wycofania. Działania na froncie zachodnim ukształtowały ostatecznie wizerunek żołnierzy Korpusu Piechoty Morskiej jako ekspedycyjnych wojsk uderzeniowych. Ciekawostka: po Bitwie o Las Belleau amerykańska prasa opublikowała artykuł, w którym przedstawiono informację o tym, jakoby Niemcy mieli odnosić się do Marines jako Teufel Hunden. Pomimo tego, że nigdy nie odnaleziono dowodów na prawdziwość tej pogłoski oraz że prawidłowa nazwa brzmi Teufelshunde określenie Devil Dogs przyjęło się i używane jest do dzisiaj. Po zakończeniu "Wielkiej Wojny" Korpus Piechoty Morskiej uległ znacznemu zmniejszeniu: w dniu wybuchu II Wojny Światowej liczył ok. 18.000 osób wliczając w to funkcje administracyjne - liczebność porównywalna w tamtym czasie do nowojorskiej policji. W związku z prowadzonym od Grudnia 1919r. tzw. "War Plan Orange" będącym serią analiz strategicznych na wypadek hipotetycznej wojny z Cesarstwem Wielkiej Japonii szczególny nacisk kładziono to przygotowanie Marines do roli siły zdolnej przeprowadzać desanty morskie przy współpracy z lotnictwem i marynarką. Żołnierze 2/7th Marines, 1st Marine Division pokazują przejęte japońskie flagi, 14-15. Stycznia 1944r. Cape Gloucester Widoczni na zdjęciu Marines spędzili ostatnie 23 dni na linii walk. (fot. USMC 71602, kol. Doug Banks) 7. Grudnia 1941r. Imperium Japonii dokonało ataku na amerykańską bazę morską i lotniczą w Pearl Harbor wypowiadając wojnę Stanom Zjednoczonym. Jednocześnie wkroczyło do Tajlandii oraz zaatakowało brytyjskie kolonie: Hong Kong, Singapur i Malezję. Oprócz tego zaatakowało Guam, Filipiny i Wake Island. W Styczniu 1942r. japońskie wojska wkroczyły do Birmy, Holenderskich Indii Wschodnich (Indonezja, Borneo, Timor) oraz przejęły Nową Gineę i Wyspy Salomona. (dokończyć) 2. Struktura Marine Division 1942-1945r. Marine Divisions podlegały bezpośrednio pod Fleet Marine Force, Pacific (między 1941-1944 nazwa zmieniła się kilkanaście razy, dla uproszczenia używam obowiązującej od marca 1944r. do dziś). Co prawda w teatrze działań na Pacyfiku rozmiar i skład komponentów naziemnych dobierany był każdorazowo do operacji, jednak zwykle budowano je w oparciu o Marine Division (po Peleilu zwiększono to do dwóch dywizji) do których dołączano inne elementy. Struktura Marine Division (a co za tym idzie również Marine Infantry Battalion) ewoluowała w czasie wojny na skutek wyniesionych doświadczeń. Oficjalne wyposażenie oraz struktury jednostek były zebrane w T/O&E (Table of Organization and Equipment). Poszczególne wersje oznaczone były literami, np. D do których dodawano liczbę oznaczającą rezprezentowane przez nie rodzaje struktur: -100 dla dywizji, -10 dla pułku, -3 dla kompanii wsparcia itd. Zbiór wszystkich tabel dla danej wersji jest nazywany serią. W czasie trwania kampanii na Pacyfiku USMC korzystało w sumie z czterech różnych serii T/O&E: D-Series (zatwierdzona 1. Lipca 1942r.) - Corregidor, Wyspy Salomona (Guadalcanal, Wyspy Russella, Nowa Georgia) E-Series (zatwierdzona 15. Kwietnia 1943r.) - Bougainville, Nowa Brytania (Przylądek Gloucester), Roi-Namur, Tarawa F-Series (zatwierdzona 27. Marca 1944r.) - Saipan, Tinian, Guam, Peleliu, Iwo Jima G-Series (zatwierdzona 4. Września 1945r*.) - Okinawa * Amerykańskie siły wylądowały na Okinawie 1. Kwietnie 1945r. - prawie pół roku przed zatwierdzeniem dokumentu. Pomimo tego, że oficjalnie obowiązywało jeszcze T/O&E F-100 większość 1st- 2nd- oraz 6th MarDiv została przeorganizowana do nowego modelu. Główne zmiany w organizacji między D- a E-Series (batalion i poniżej): zwiększenie stanu osobowego Batallion Headquarters usunięcie AA/AT Platoon z Weapons Company powiększenie Weapons Platoon w Rifle Company zastąpienie M1903 Springfield przez M1 Garand Główne zmiany w organizacji między E- a F-Series (batalion i poniżej): usunięcie Battalion Weapons Company Podpięcie 81mm Mortar Platoon pod Headquarters Company Rozdzielenie Rifle Company Weapons Platoon na Machinegun Platoon oraz 60mm Mortar Section Rozdzielenie Rifle Squad na trzy Fire Teams Główne zmiany w organizacji między F- a G-Series (batalion i poniżej): dodanie Assault Platoon do Battalion Headquarters Company dodanie po jednym Machine Gun Squad do każdej Machine Gun Section Żołnierze 1st Marine Division czekają na posiłek nieopodal kantyny, Sierpień 1942r. Guadalcanal Warto zwrócić uwagę na M1928 z 50-nabojowym magazynkiem bębnowym. (fot. USMC 50004, kol. William Cramer) 1st Marine Division "The Old Breed" (od 01.02.1941r.) - Guadalcanal, Nowa Brytania, Wschodnia Nowa Gwinea, Peleliu, Okinawa Struktura: 1st MarDiv HQ Batalion 1st, 5th, 7th Marines (Infantry Regiments) 11th Marines (Artillery Regiment) + reszta wg. odpowiedniej dla okresu struktury (patrz nizej) 2nd Marine Division "The Silent Second" (od 01.02.1941r.) - Guadalcanal, Tarawa, Saipan, Tinian, Okinawa (rezerwa) Struktura: 2nd MarDiv HQ Batalion 2nd, 6th, 8th Marines (Infantry Regiments) 10th Marines (Artillery Regiment) + reszta wg. odpowiedniej dla okresu struktury (patrz nizej) 3rd Marine Division "The Fighting Third" (od 16.09.1942r.) - Bougainville, Guam, Iwo Jima Struktura: 3rd MarDiv HQ Batalion 3rd, 9th, 21st Marines (Infantry Regiments) 12th Marines (Artillery Regiment) + reszta wg. odpowiedniej dla okresu struktury (patrz nizej) 4th Marine Division "The Fighting Fourth" (od 16.08.1943r.) - Roi-Namur, Saipan, Tinian, Iwo Jima Struktura: 4th MarDiv HQ Batalion 23rd, 24th, 25th Marines (Infantry Regiments) 14th Marines (Artillery Regiment) + reszta wg. odpowiedniej dla okresu struktury (patrz nizej) 5th Marine Division "The Spearhead" (od 21.01.1944r.) - Iwo Jima Struktura: 5th MarDiv HQ Batalion 26st, 27th, 28th Marines (Infantry Regiments) 15th Marines (Artillery Regiment) + reszta wg. odpowiedniej dla okresu struktury (patrz nizej) 6th Marine Division "The Striking Sixth" (od 07.09.1944r.) - Okinawa Struktura: 6th MarDiv HQ Batalion 4th, 22nd, 29th Marines (Infantry Regiments) 11th Marines (Artillery Regiment) + reszta wg. odpowiedniej dla okresu struktury (patrz nizej) D-Series Marine Division (do 15.04.1943) E-Series Marine Division (od 15.04.1943) F-Series Marine Division (od 05.05.1944) 3. Marines a doktryna działań morsko-desantowych Głównym zadaniem realizowanym podczas II WŚ przez Korpus Piechoty Morskiej było przeprowadzanie desantów morskich. Według pierwotnych założeń walką w głębi lądu miała zająć się Armia, jednak specyfika teatru dzialań (oddalone od siebie o setki kilometrów małe wyspy) wymusiła zrewidowanie takiego podejścia i niejednokrotnie Marines musieli działać bez wsparcia innych wojsk lądowych. Co ciekawe: w PTO (Pacific Theatre of Operations) działało w sumie 18 dywizji US Army które przeprowadziły 26 większych (rozmiar min. pułku) operacji desantowych i tylko 6 dywizji US Marine Corps (15 operacji desantowych). Jak łatwo zauważyć współczynnik przeprowadzonych desantów morskich przypadających średnio na dywizję jest znacznie większy w przypadku USMC (2.5 vs 1.4). Stany Zjednoczone przystąpiły do wojny na Pacyfiku z bagażem doświadczeń wyniesionych z wojny amerykańsko-hiszpańskiej oraz analizy desantu sił ententy pod Gallipoli. Podczas narodzin nowoczesnej doktryny działań morsko-desantowych kluczowe były dwie publikacje: "Advanced Base Operations in Micronesia" z 1921r. autorstwa mjr. Earl Hancocka Ellisa opisująca spodziewany przebieg hipotetycznego konfliktu z Cesarstwem Japonii oraz stworzony w 1934r. a następnie rozwijany przez prawie dekadę "Tentative Landing Operations Manual" (przyjęty z poprawkami przez US Navy w 1938r. jako "Fleet Training Publication 167" oraz przez US Army w 1941r. pod nazwą "Field Manual 31-5"; USMC zaadaptowało go praktycznie od początku i stał się on podstawą praktycznie wszystkich manewrów przeprowadzanych przez Korpus w latach '30). Podręcznik wyróżniał sześć głównych elementów desantu morskiego: dowodzenie - konieczność podzielenia odpowiedzialności między komponenty marynarki oraz piechoty morskiej, zapewnienie łączności radiowej przy użyciu radiostacji odpornych na warunki morskie oraz wykorzystanie innych dostępnych form komunikacji. wsparcie ogniowe ze strony marynarki wojennej - zapewnienie możliwości prowadzenia precyzyjnego, korygowanego ostrzału uzyskiwane przez dołączanie obserwatorów do sił desantu, koordynacja ognia z lotnictwem celem uniknięcia sojuszniczego ostrzału. wsparcie ogniowe ze strony lotnictwa - analogicznie do powyższego. przemieszczenie się ze statków na brzeg - wykorzystanie transportowych pojazdów amfibijnych celem możliwie najsprawniejszego przerzucenia piechoty na brzeg. zabezpieczenie przyczółku - zajęcie i utrzymanie fragmentu linii brzegowej i sąsiadującego z nią terenu. zaplecze logistyczne - zapewnienie stałego przepływu zaplecza logistycznego: pojazdów, wyposażenia oraz amunicji dla walczących sił, powołanie funkcji Beachmastera - oficera odpowiedzialnego za kierowanie wyładunkiem sprzętu oraz siły żywej z pojazdów oraz dowodzonego przez niego Shore Party - elementu logistycznego odpowiedzialnego m.in. za udrażnianie ruchu na plaży, zarządzanie ewakuacją rannych oraz kierowanie ruchem docierającego na plażę sprzętu. Pierwsza fala żołnierzy 2nd Battalion, 27th Marine Regiment zbliża się do plaży Red-1, 19. Lutego 1945r. Iwo Jima Po lewej stronie w tle widać pancernik USS Texas oraz górę Suribachi. (fot. -autor nieznany-, kol. Marina Amaral) Pierwotnie przyjmowano zasadę, że dowództwo nad całą operacją sprawuje US Navy, co nienajgorzej sprawdziło się przy początkowych, niezakłóconych obecnością przeciwnika desantach. Lądowanie na Betio (Atol Tarawa, Wyspy Gilberta) 20. Listopada 1943r. okazało się zimnym prysznicem dla dowództwa Fleet Marine Force. Japończycy pokryli wyspę siecią fortyfikacji i stawiali zacięty opór desantującym się siłom amerykańskim. Po 76 godzinach walki 2nd Marine Division zajęła atol o wielkości 15 km2 odniosząc przy tym straty ok. 1.600 os. (z czego większość przy samym lądowaniu). Przeprowadzone dochodzenie wskazało główne przyczyny odniesionych strat: słabe rozpoznanie linii brzegowej które nie wykryło rozrośniętej rafy koralowej, chaos komunikacyjny spowodowany problemami z łącznością oraz tym, że dowództwo miało trudności z zarządzaniem operacją z pokładu kilku różnych okrętów jak również nieefektywne wsparcie ze strony lotnictwa i marynarki. Wymusiło to zmianę podejścia do dowodzenia operacjami morsko-desantowymi: w dużym uproszczeniu marynarka sprawowała kontrolę nad piechotą do czasu aż ta nie znalazła się na plaży - od tamtego momentu dowództwo przejmował komponent lądowy. Wprowadzono również nowe radia oraz dołączono kolejnych obserwatorów koordynujących ostrzał marynarki i lotnictwa. Warto w tym miejscu dodać, że w trakcie całej wojny na Pacyfiku nie przeprowadzono dwóch identycznych desantów - struktura sił oraz dowodzenia, plan przemieszczania się i desantu był każdorazowo dostosowywany do sytuacji a każda kolejna operacja niosła ze sobą kolejne zmiany w systemie prowadzonych działań. Każde lądowanie rozpoczynało się od uzyskania przewagi na morzu. Operacja mogła zaczynać się nawet na kilka miesięcy przed lądowaniem. Jednocześnie przy użyciu łodzi podwodnych oraz lotnictwa prowadzono rozpoznanie (od 1943r. zajmowały się tym również powołane specjalnie w tym celu Underwater Demolition Teams - prekursor dzisiejszych Navy SEALs). Identyfikowano rozmieszczenie sił przeciwnika, umocnienia oraz istotne czynniki topograficzne. W wielu przypadkach posiłkowano się również relacjami byłych mieszkańców wysp a nawet przewodnikami turystycznymi. Na podstawie zebranych informacji nakreślano plan lądowania, plan załadunku oraz plan transportu oraz plan zarządzania logistyką a następnie sporządzano rozkazy dla poszczególnych jednostek. Następnie, na kilka dni lub tygodni przed lądowaniem rozpoczynal się ostrzał i bombardowanie najważniejszych celów przy użyciu artylerii okrętowej i lotnictwa. W celu utrzymania daty i godziny lądowania w tajemnicy oznaczano je w planach literami (godzina jako H-Hour, w przypadku dnia stosowano różne litery, np. D-Day, W-Day, X-Day celem łatwiejszego rozróżnienia między sobą poszczególnych lądowań). Lądowania odbywały się w godzinach porannych, najczęściej między 07:00 a 09:00 rano. Pod osłoną nocy okręty desantowe podpływały z eskortą na odległość ok. 4.5km od brzegu gdzie czekały na H-Hour podczas gdy lotnictwo i artyleria okrętowa ostrzeliwywały przeciwnika. W międzyczasie odbywał się załadunek na pojazdy. Druga fala Marines z 5th MarDiv ląduje na Iwo Jimie podczas jednego z najkrwawszych desantów wojny na Pacyfiku, 19. Lutego 1945r. (fot. Media Drum World, kol. Royston Leonard) Desanty morskie przeprowadzano najczęściej elementem w sile dywizji (w drugiej połowie wojny również dwóch dywizji, naturalnie, po zabezpieczeniu okolicy strefy lądowania często dosyłano dalsze siły). Zadanie zajęcia i utrzymania strefy lądowania spadało najczęściej na dwa pułki piechoty podczas gdy trzeci trzymano w odwodzie. W celu zwiększenia potencjału jednostek tworzono tzw. Regimental Combat Teams (RCTs) dołączając do Marine Infantry Regiment mniejsze jednostki pancerne, inżynieryjne i artylerię. Typowy RCT składał się z: 1x Marine Infantry Regiment 1x Light/Medium Tank Company 1x Engineer Company 1x Pioneer Company 1x 37mm Anti-Tank Battery 1x Medical Collecting Company + dodatki z dywizji, np. Signals Section itd. W skrócie - ze wszystkiego co może łatwo wylądować z piechotą (stąd prawie zawsze - pomijając pojedyczne próby na początku wojny - brak artylerii) i uzupełnić jej możliwości bojowe. Tak skonstruowana siła była dzielona dalej na Battalion Landing Teams (BLTs) składające się najczęściej z: 1x Marine Infantry Battalion 1x Light/Medium Tank Platoon 1x Engineer Platoon 1x 37mm Anti-Tank Platoon Każdy RCT miał przydzieloną plażę oznaczoną kolorem którą dalej dzielono na numerowane sektory dla poszczególnych BLT, na przykład Red-1, Red-2, Green-1, Green-2 itd. Wraz z wybiciem H-Hour pierwsza fala sił ruszała w kierunku brzegu - kilkanaście lub kilkadziesiąt minut za nią kolejna i tak dalej. W zależności od szerokości plaży mogło być od kilku do nawet kilkunastu fal. BLT dzielono zwykle na fale według następującego klucza: Rifle Companies, Engineer Platoon + lekki sprzęt wsparcia: LKMy, moździerze 60mm, miotacze ognia, wyrzutnie ppanc. Battalion Weapon Company (od 1944r. 81mm Mortar Platoon), AT Platoon + cięższy sprzęt wsparcia: CKMy, moździerze 81mm, 37mm działa ppanc. Tank Platoon, Battalion HQ Company, Battalion Medical Group Reszta Tank Company, Pioneer Company, Shore Party Regimental Weapons Company Regimental HQ&S Company Medical Collecting Company + dodatki z dywizji W praktyce rola Marines nie kończyła się po kilku-kilkunastu godzinach krwawej walki o plażę. W większości przypadków desant był jedynie początkiem wypierania przeciwnika z solidnie umocnionych pozycji. Mozolne przebijanie się przez sieć fortyfikacji i walka ze stawiającym zaciekły opór wrogiem mogły trwać nawet kilka miesięcy i niosły ze sobą setki zabitych i tysiące rannych. Ostateczne straty USMC odniesione podczas wojny na Pacyfiku wyniosły ok. 20.000 zabitych i 70.000 rannych. Marines z 2nd Battalion, 27th Marine Regiment zajmują pozycje na plaży Red-1, 19. Lutego 1945r. W lewym górnym rogu widać podstawę góry Suribachi. (fot. -autor nieznany-, kol. -autor nieznany-) 4. Struktura Marine Infantry Battalion D-Series E-Series F-Series G-Series Marine Regiment dostawał unikatowy numer (patrz punkt 2.) w obrębie Korpusu niezależnie od tego, czy był to pułk piechoty, artylerii czy inżynieryjny (używano skróconej nazwy, np. 2nd Marine). Marine Infantry Battalion był numerowany 1.-3. w obrębie pułku. Rifle- oraz Weapons Company przydzielano literę alfabetu, odpowiednio A-D dla 1. batalionu, E-H dla 2. batalionu oraz I-M (pomijano literę J) gdzie Rifle Company dostawały pierwsze trzy litery z kolei a Weapons Company - czwartą (odpowiednio D, H, M). Rifle Platoon oraz Machine Gun Platoon były numerowane 1-3 w obrębie kompanii. W ramach pułku występowała tylko jedna Battalion H&S Company oraz Regimental Weapons Company zatem używano nazw odpowiednio np. 5th Marines, 3rd Battalion H&S Company oraz 9th Marines, Weapons Company. Gdy pisano lub mówiono o konkretnym batalionie używano formatu batalion/pułk (np. 2/4 "Two/Four" oznaczało 2. batalion 4. pułku). W przypadku poszczególnych kompanii pomijano numer batalionu i stosowano format kompania/pułk (np. H/1 "How/One" oznaczało Weapon Company w 1. pułku, B/25 "Baker/Twenty-Five" oznaczało kompanię B 25. pułku). Alfabet Fonetyczny U.S. 1941-1956: 5. Rozpiski (D-Series) Battalion HQ (D-Series) Battalion Medical Section (D-Series) HQ Company (D-Series) Weapons Company (D-Series) Rifle Company (D-Series) Marine Infantry Battalion (D-Series) (E-Series) Battalion HQ (E-Series) Battalion Medical Section (E-Series) HQ Company (E-Series) Weapons Company (E-Series) Rifle Company (E-Series) Marine Infantry Battalion (E-Series) (F-Series) Battalion HQ (F-Series) Battalion Medical Section (F-Series) HQ Company (F-Series) Rifle Company (F-Series) Marine Infantry Battalion (F-Series) 6. Wyposażenie Umundurowanie: Mundury polowe (utilities): P1941 Utility Uniform (dungarees) Dwuczęściowy mundur z szytego w jodełkę bawełnianego twillu (ang. Herringbone Twill - HBT) w szarozielonym kolorze sage green. Materiał bardzo dobrze sprawdzał się w tropikalnych warunkach z racji swojej lekkości i szybkiego wysychania. Koszula posiadała trzy duże zapinane na mosiężne guziki kieszenie (jedna na lewej piersi z dużym czarnym symbolem USMC, dwie z przodu na wysokości bioder. Spodnie miały dwie mniejsze kieszenie z przodu i dwie większe z tyłu. Zestaw uzupełniała czapka polowa z tego samego materiału. Jeden z dłużej używanych w historii amerykańskich sił zbrojnych mundurów - z małymi modyfikacjami (P1944) używano go jeszcze podczas wojny w Korei. (od lewej) Pfc. Gerald Thursby i Pfc. Douglas Lightheart ubrani w dungarees, 14. Września 1944r. Peleliu (fot. -autor nieznany- kol. Historic Military Photo Colourisation) P1942 Reversible Camouflage Utility Uniform Dwuczęściowy mundur o kroju bardzo podobnym do swojego poprzednika, również wykonany z bawełnianego twillu. Interesujący ze względu na zastosowanie dwustronnego kamuflażu - zielonego wzoru do noszenia w dżungli na prawej stronie oraz piaskowego wzoru do noszenia na plaży na drugiej stronie. Układ kieszeni bluzy identyczny jak w P1941, jednak były one o kilka centymetrów płytsze i zapinane na mniejsze, plastikowe guziki przez co noszone w nich przedmioty łatwo było zgubić w walce. Jedna przednia i jedna tylna zapinana kieszeń na każdej ze stron spodni. Kolejnym problemem była technologia wykonania kamuflażu, który z czasem schodził z materiału odsłaniając jaśniejszy materiał. Użyte po raz pierwszy podczas walk na Tarawie. Z uwagi na zastrzeżenia co do jego wykonania nigdy nie wszedł do użytku jako standardowy mundur, ale pojawiał się w ogarniczonych ilościach (pierwotnie wykonano tylko 150.000 sztuk) w trakcie kampanii na Pacyfiku Marines w mundurach P1942, koniec Listopada 1943r. Bougainville (fot. -autor nieznany- kol. Doug Banks) P1944 Reversible Camouflage Utility Uniform Udoskonalona wersja P42 z głębszymi kieszeniami, mosiężnymi guzikami i trwalszym, ciemniejszym kamuflażem. Również produkowana w ogarniczonej ilości. Buty: Shoes, Service, USMC "Boondockers" Skórzane buty za kostkę używane przez całą wojnę. Zwykle noszone razem z opinaczami P1936. Na tyle solidne i wygodne, że praktycznie bez zmian używano ich do lat '50. Hełmy: Używany od 1941 aż do 1985r. (z małymi modyfikacjami) standardowy stalowy hełm na wyposażeniu amerykańskich sił zbrojnych. Na przełomie lat 1942 i 1943 zaczęto produkować do niego pokrowce P42 (tak jak mundur również były wykonane z HBT z dwustronnym kamuflażem) które szybko stały się standardowym elementem wyposażenia. Marines z 1st Marine Division wchodzą na pokład LVT(4) tuż przed lądowaniem na Peleliu, 15. Września 1944r. (fot. Griffin Image, USMC History Division, kol. Benjamin Thomas) Szelki, ładownice i pasy amunicyjne: M1923 Cartridge Belt Standardowy płócienny pas amunicyjny, posiadał 10 zapinanych ładownic mieszczących po jednym 8-nabojowym (łącznie 80szt.) klipsie do M1903 Springfield lub dwóch 5-nabojowych (łącznie 100szt.) klipsach do M1 Garand. M1936 Pistol Belt Płócienny pas amunicyjny, można było do niego doczepić szereg różnych ładownic. Najczęściej wykorzystywany z ładownicami do M1 Carbine (każda mieściła dwa 15-nabojowe magazynki), 3-Pocket Magazine Case (3 przegródki na 20-nabojowe magazynki) lub 5-Pocket Magazine Case (5 przegródek na 20-nabojowe magazynki) do pistoletów maszynowych M1 Thompson lub M3 Grease Gun albo M1912/M1918 Two-Cell Pistol Magazine Pouch (mieszczącej 2 7-nabojowe magazynki do pistoletu Colt M1911). Jeżeli Marine korzystał akurat ze strzelby mógł również podpiąć M1918 Shotgun Ammunition Bag - ładownicę z czterema przegródkami, po 8 naboi każda (łącznie 32 szt.) M1937 BAR Belt Wykonany podobnie jak dwa powyższe. Większość sztuk wzięta z zapasów US Army (pod koniec wojny USMC zamówiło własne). Posiada 6 dwuprzegródkowych ładownic, każda mieszcząca 20-nabojowy magazynek do M1918 BAR (w sumie 240szt.). M1936 Suspenders Płócienne szelki przystosowane do łączenia z pasami M1923, M1936 i M1937. M1 Bandoleer Płócienny bandolier z sześcioma ładownicami mieszczącymi po jednym 8-nabojowym (łącznie 48szt.) klipsie do M1903 Springfield lub dwóch 5-nabojowych (łącznie 60szt.) klipsach do M1 Garand. Marines z 5th Marine Regiment, 1st MarDiv na Okinawie, późny Kwiecień 1945r. (fot. Griffin Image, USMC History Division, kol. Royston Leonard) Plecaki: M1941 Haversack + Knapsack Plecak noszony w połączeniu z chlebakiem. Mieściły w sobie m.in. bieliznę, racje żywnościowe, ponczo, nóż, widelec, łyżkę, buty i przedmioty osobiste. Doczepiano do nich saperkę w pokrowcu, bagnet M7 oraz koc. M1910/M1928/M1941 Musette Bag Torba używana do przenoszenia dodatkowego wyposażenia. Jak sama nazwa wskazuje M1928 to model wprowadzony w 1941r. a M1941 - w 1944r. Uzbrojenie: Karabiny/karabinki: M1903 Springfield Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 3,94 kg Magazynek: wewnętrzny, 5 nab. Prędkość wylotowa: 850 m/s Szybkostrzelność praktyczna: 10-15 strz./min. Zasięg skuteczny: 910 m M1 Garand Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 5,3 kg Magazynek: wewnętrzny, 8 nab. Prędkość wylotowa: 853 m/s Szybkostrzelność praktyczna: 40-50 strz./min. Zasięg skuteczny: 457 m M1 Carbine Kaliber: .30 Carbine Waga (załadowany): 3,08 kg Magazynek: pudełkowy, 15 nab. (pod koniec wojny również 30 nab.) Prędkość wylotowa: 607 m/s Szybkostrzelność teoretyczna: 400 strz./min. Zasięg skuteczny: 270 m Pistolety maszynowe: M50 Reising Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 2,8/3,1 kg Magazynek: pudełkowy, 12 nab./20 nab. Prędkość wylotowa: 280 m/s Szybkostrzelność teoretyczna: 500 strz./min. Zasięg skuteczny: 200 m M1 Thompson Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 4,7 kg Magazynek: pudełkowy, 20 nab./30 nab. Prędkość wylotowa: 285 m/s Szybkostrzelność teoretyczna: 700 strz./min. Zasięg skuteczny: 200 m M3 Grease Gun Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 3,7 kg Magazynek: pudełkowy, 30 nab. Prędkość wylotowa: 280 m/s Szybkostrzelność teoretyczna: 450 strz./min. Zasięg skuteczny: 200 m Karabiny maszynowe: M1918 Browning Automatic Rifle Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 9,5 kg Magazynek: pudełkowy, 20 nab. Prędkość wylotowa: 850 m/s Szybkostrzelność teoretyczna: 550 strz./min. Zasięg skuteczny: 600 m M1917 Browning Kaliber: .30-06 Springfield Waga (karabin właściwy): 14,8 kg Waga (rozstawiony): 47 kg Prędkość wylotowa: 853 m/s Taśma: 250 nab. Szybkostrzelność teoretyczna: 600 strz./min. Zasięg skuteczny: 2800 m M1919A4 Browning Kaliber: .30-06 Springfield Waga (karabin właściwy): 14 kg Waga (rozstawiony): 20,6 kg Prędkość wylotowa: 853 m/s Taśma: 100 nab./250 nab. Szybkostrzelność teoretyczna: 500 strz./min. Zasięg skuteczny: 1400 m Pistolety: M1911A1 Colt Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 1,36 kg Magazynek: pudełkowy, 7 nab. Prędkość wylotowa: 253 m/s Zasięg skuteczny: 25 m Moździerze: M2 60mm Mortar Kaliber: 60 mm Waga (rozstawiony): 19,07 kg Amunicja: HE, Smoke, Ilum. Prędkość wylotowa: 158 m/s Zasięg skuteczny: 1,8 km M1 81mm Mortar Kaliber: 81 mm Waga (rozstawiony): 62 kg Amunicja: HE, WP Smoke, FS, Ilum. Prędkość wylotowa: 210 m/s Zasięg skuteczny: 3 km 7. Źródła Nie udało mi się zidentyfikować autorów/właścicieli praw autorskich wszystkich użytych w artykule zdjęć. Tam gdzie to możliwe, umieszczałem stosowną informację w podpisie. Jeżeli ktoś posiada informację nt. niepodpisanych zdjęć proszę o zamieszczenie ich w miarę możliwości. Z góry dziękuję. T/O D-100, E-100, F-100 "US Marine Corps Pacific Theatre of Operations 1941-43" Gordon L. Rottman, wyd. Osprey "US Marine Corps Pacific Theatre of Operations 1943-44" Gordon L. Rottman, wyd. Osprey "US Marine Corps Pacific Theatre of Operations 1944-45" Gordon L. Rottman, wyd. Osprey "US Marine Corps Uniforms and Equipment in World War II" Jim Moran, wyd. Frontline Books "US Marine Rifleman 1939-45" Gordon L. Rottman, wyd. Osprey
  36. 1 punkt
    1. https://www.youtube.com/watch?v=KOV6SDwDMds 2. Zamknięta Alpha wystartowała:)
  37. 1 punkt
    @DisLike @Stahu @Lix @Sone @Alfi @Suszkow @Gwiazdek @Puchacz @Jimmy Przypominam, że dzisiaj się strzelamy i że trzeba będzie posiadać najnowszą aktualizację, także proszę już odpalać mikrofalówki i pobierać
  38. 1 punkt
  39. 1 punkt
    Nie bać się dziewczyn i zapisywać się https://imgur.com/ocothrd
  40. 1 punkt
    od 2019 r w każdej drużynie USMC docelowo ma być jeden granatnik Carl Gustav https://www.milmag.pl/news/view?news_id=1184 od 2011 roku M249 zastępowane są przez M27 IAR, od 2018 strzelcy wyborowi dostają M38 czyli przerobionego M27 IAR od 2018 roku M27 IAR zastępuje nie tylko M249 ale też M16 i M4 https://www.defence24.pl/niemiecki-karabinek-zastepuje-m4-w-us-marine-corps jedynie dowódcy pododdziałów zostają przy M4A1
  41. 1 punkt
    1. Użyłem RPK od HLC. Założyłem, że skoro AI je na serwerze testowym otrzymało to gracze też je dostaną. Przed chwilą porobiłem bardziej szczegółowe testy i co się okazało: połączenie tej broni z magazynkami (45rnd) od RHS (tutaj użyte ze względu na AK-74N pochodzące z RHS) powoduje graczowi wyparowanie broni. Ewidentnie dzieje się tak na samym starcie, jak i po załadowaniu magazynku od RHS do RPK od HLC. Problem nie został przeze mnie wykryty, gdyż jeszcze z takim problemem się jeszcze nie spotkałem, a zawsze (oczywiście jeżeli jest to tylko możliwe) używam amunicji od RHS. Słyszałem też coś, że nie wszyscy mieli mundury w odpowiedniej teksturze. Z punktu misji nie miało prawa tak się stać, każda jednostka w inicie posiada ten sam skrypt wyzwalający teksturę. Dla ciekawskich zdjęcie z mission.sqm poniżej: 2. Żadna akcja nie jest sprzężona z wezwaniem ostrzału. W misji są dwa hinty, jeden pomocniczy(1), mówiący o tym, że należałoby już poinformować naszą kompanię o tym, że przeprawa jest zajęta - wyzwala się on automatycznie po tym jak zagroda znajdująca się bezpośrednio przy przeprawie zostanie zajęta (siezed) przez graczy (blufor). Drugi hint(2) jest potwierdza aktywację akcji mającej na celu poinformowanie kompanii o przejęciu - wyzwala się ona ręcznie poprzez akcję radia (może ją odpalić każdy, jak użyć oraz kontekst użycia jest szczegółowo opisany w briefie. Jeżeli jeszcze przeprawy nie zajęliście, a wyzwolił wam się hint(2) to ktoś musiał ją po prostu aktywować, co mogło odbić się na przebiegu dalszej części scenariusza. Misja była przewidziane na max 1.5 godziny. Dlatego też została rozpisana na tygodniu. Mam nadzieję, że pomimo krótkiej rozgrywki nikt się nie wynudził. Dzięki za rozegranie, po weekendzie wprowadzę poprawki obejmujące RPK oraz bardziej uodpornię system meldowania.
  42. 1 punkt
  43. 1 punkt
    Misja: Zenit Mapa: Podagorsk MM: @Koxxus Sloty: 21/23 Obecni: @Alienzo @Sone @STALKER14 @BoneBreaker @Byku @Koxxus @Templar @Fistach @Streeciarz @Stahu @Lix @Riskus @Bober @Adwi @kubosz @Suszkow @Cyrith @Tes Nieobecni: @Verter @Teglat Opis: Pluton powietrznodesantowy Sił Zbrojnych Czarnorusi zostaje oddelegowany w celu rozbicia zgrupowań przeciwnika na terenie półwyspu Podagorsk, oraz przywrócenia komunikacji z lotniskiem, na którym znajdują się niedobitki sił sojuszniczych. Zapraszam do składania w odpowiedzi wszelkich skarg, czy opinii.
  44. 1 punkt
    @Fredexio Ban na zapisy przed misjami, do 01.07.2019. Powód: notoryczne nieobecności pomimo zapisania.
  45. 1 punkt
    W imieniu NN chciałbym podziękować za grę i Zeusom za świetną zabawę, której od chyba lat nie doświadczyłem w Armie Grady są bośniackie!
  46. 1 punkt
    Dzień dobry bardzo, Zakladam ten temat, bo poprzednie mogą być na obecną chwilę przestarzałe, a mam taką sprawuche, że poszukuje laptopa, którego bym potrzebował do nauki, do pisania wypracowań itp. Budżet jaki planuje wykorzystać na niego, to 3500 zł, aby te wypracowania były napisane oczywiście w świetnej jakości 4K. Dobra koniec sucharzenia z familiady, bo takie bajery to mógłbym wciskać rodzicom ponad 10 lat temu. Szukam oczywiście takiego na ktorym bym mógł sobie przeglądać internety, oglądać filmy i oczywiście pograć w jakieś nowsze gry przynajmniej na średnio lub średnio-wysokich detalach. Używałbym go zazwyczaj w domowych warunkach. Nie mam żadnego doświadczenia na temat lapotów dlatego postanowiłem zaciągnąć się tutaj czyjejś rady, bo im bardziej przeglądam w ofertach, to wychodzi na to, że chciałbym kupić takiego, który kosztowałby 5000 zł lub więcej, a chce przeznaczyć około 3500 zł. Z tego powodu, że obecne warunki pozwalaja mi na zakup laptopa, a za jakieś pół roku lub rok planowalbym kupić PC, ale wcale nie oznacza to, że po tym czasie laptop by poszedł w kąt. Wersja TL;DR - oczekiwania pewnie niewspółmierne do budżetu: Zakup w ciągu miesiąca, budżet: około 3500 zł / 700 £ laptop do nowszych gier, do użytku w domowych warunkach, przekątna ekranu: raczej 17 cali, karta graficzna: coś po stronie zielonych (GeForce), pamięć RAM: 8 GB może z czasem 16 GB, dysk Twardy: SSD 128 GB na system i HDD 1000 GB na resztę by wystarczyło 😁, ale to pewnie nie realne, raczej z napędem optycznym. Oferty możecie podawać z polskich stron jak i ewentualnie tych z UK. Wszystko zależy od tego skąd się będzie bardziej opłacało. Oprócz tego będę poszukiwal jakiejś myszki: Budżet: około 100 zł, koniecznie z przeciskami do zmiany czułości, może bym się pokusił o bezprzewodową. Ostatnio przez kilka lat używałem takiej i do tej pory się trzyma, więc szukałbym podobnej lub zostane przy takiej samej : https://www.morele.net/mysz-tracer-sniper-trm-503-usb-avago9500-492967/ Pisze z komórki, więc mam nadzieję, że wszystko jest ok, a z tapatalka nie mogę się jakoś zalogować.
  47. 1 punkt
    -miejscami niskie FPS -sporo przeciwnika ale respawny to kompensowały i w rezultacie grało się fajnie. Typowy Zeus 😄 +wincyj niemieckich czołgistów w tygrysach śpiewających wehrmachts lied
  48. 1 punkt
    Zapisy są już otwarte dla wszystkich członków społeczności! Dane wywiadowcze zostaną opublikowane jutro wieczorem!
  49. 1 punkt
  50. 1 punkt
Ten Ranking jest ustawiony na Warszawa/GMT+02:00
×
×
  • Dodaj nową pozycję...