Skocz do zawartości

Ranking

  1. canadian

    canadian

    Mission Maker


    • Punkty

      3

    • Liczba zawartości

      1 929


  2. Lt_Mic

    Lt_Mic

    VIP


    • Punkty

      2

    • Liczba zawartości

      2 818


  3. Cyrith

    Cyrith

    Szeregowy


    • Punkty

      2

    • Liczba zawartości

      334


  4. Rutek

    Rutek

    VIP


    • Punkty

      2

    • Liczba zawartości

      3 287


Popularna zawartość

Treść z najwyższą reputacją w 2020.01.19 uwzględniając wszystkie działy

  1. "God created JTACs so pilots could have heroes." 1. Co oznacza pojęcie JTAC? Joint Terminal Attack Controller [ JTAC ]- Wysunięty Nawigator Naprowadzania Lotnictwa (WNNL) [...] kieruje działaniami samolotów (śmigłowców) i bezzałogowych statków powietrznych wykonujących uderzenia w ramach bezpośredniego wsparcia lotniczego. JTAC sam w sobie nie jest rolą - jest kwalifikacją. Rola osoby przystępującej do certyfikacji JTAC może być przeróżna. Przykładowo: część Marines posiadających kwalifikacje JTAC wcześniej służyła jako Naval Aviator lub NFO. Nawet Książę Harry ma za sobą historię bycia pilotem śmigłowca oraz Forward Air Controllerem. W rzeczywistości JTAC wchodzi w skład TACP (ang. Tactical Air Control Party lub pol. Taktyczny Zespół Kontroli Obszaru Powietrznego) lub CCT (ang. Combat Control Team). Z takich zespołów JTAC jest później dołączany do elementów niższego szczebla. Jest to zespół (choć nie zawsze), który najczęściej możemy spotkać w strukturze batalionu. Jego zadaniem jest wspomaganie JTAC-a w przeprowadzaniu uderzeń lotniczych. Zdarza się też, że TACP służy jako doradca dowódcy lądowego w zakresie możliwości taktycznych oraz planowania użycia środków CAS. (Rys. 1) Zespól TACP ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2. Czym cechuje się JTAC i jakie są jego zadania? Osoba posiadająca tego typu kwalifikacje powinna cechować się: umiejętnością sprawnego czytania map i wyciągania z nich potrzebnych informacji biegłą obsługą sprzętu do komunikacji radiowej / transmisji danych oraz umiejętnością płynnej komunikacji werbalnej rozwiniętą świadomością sytuacyjną, postrzeganiem przestrzennym oraz umiejętnością nieszablonowego myślenia Główne zadania JTAC-a: Planowanie, koordynacja i autoryzacja misji typu CAS Wspieranie dowódcy operacji w podejmowaniu decyzji dot. wykorzystania platform CAS Zarządzanie przestrzenią powietrzną Monitorowanie pozycji oraz działań sił sojuszniczych oraz sił przeciwnika ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3. Planowanie przestrzeni powietrznej SP (pol. Statek Powietrzny) - śmigłowiec, samolot lub inna platforma CAS. ACP (ang. Air Control Point) - punkt nawigacyjny znajdujący się w korytarzu pow. CCP (ang. Communications Checkpoint) - po jego osiągnięciu punktu meldujemy do osoby odpowiedzialnej za zarządzanie przestrzenią powietrzną. AC (ang. Air Corridor) - korytarz powietrzny. Wyznaczany w celu uniknięcia konkretnego typu zagrożenia na drodze przelotu. HLD (ang. Holding Area) - obszar, w którym SP może bezpiecznie oczekiwać na dalsze polecenia. 3A. Korytarze powietrzne, ACP i CCP Poniższe grafiki przedstawiają w jaki sposób możemy zaplanować przestrzeń powietrzną uwzględniając takie miejsca jak: Lotnisko lub inny bezpieczny punkt, na którym statek powietrzny może wylądować, przezbroić się, dokonać napraw etc. Punkty zagrażające maszynom - stanowiska AA, obszary zagrożenia MANPAD etc. (Rys. 1) Przykładowy sposób planowania korytarzy powietrznych oraz punktów ACP i CCP w Armie. Na mapie zostały oznaczone 2 korytarze - AC Yankee oraz AC Zulu. Korytarze są podzielone na 2 części - oznacza to możliwość przelotu w obu kierunkach. (Rys. 2) Ustawienie punktów CCP względem potencjalnego zagrożenia w korytarzu powietrznym. Ustawiając te punkty mamy świadomość, że na trasie przelotowej od CCP1 DO CCP2 możemy stracić łączność radiową z lotnictwem. W rzeczywistości nie musi to być zagrożenie AA. Statek powietrzny może właśnie wlatywać w obszar występowania niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych. 3B. Separacja pionowa dla statków powietrznych W przypadku dysponowania więcej niż jednym statkiem powietrznym naszym obowiązkiem jest ustalenie separacji pionowej. Szczególnie w przypadku korytarzy powietrznych i HLD. Minimalna wysokość korytarza w przypadku samolotu ~ 600 m Minimalna wysokość korytarza w przypadku śmigłowca ~ 300 m Optymalny bufor (różnica wysokości korytarzy) ~ 600m (Rys. 3) Przykładowa separacja pionowa ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 4. Misje CAS i procedury z nimi związane CAS (ang. Close Air Support) - pol. Bezpośrednie Wsparcie Lotnicze / Bliskie Wsparcie Lotnicze [...] działanie lotnictwa przeciwko celom przeciwnika znajdującym się w pobliżu sił własnych, wymagające dokładnej koordynacji działań lotnictwa z ogniem i ruchem tych sił. BDA (ang. Bomb/Battle Damage Assessment) - pol. N/A. Ocena zniszczeń spowodowanych przez misje CAS. IP (ang. Initial Point) - Pozycja wyjściowa SP (najczęściej samolotu) realizującego misję CAS. IP powinno znajdować na tej samej prostej co cel. BP (ang. Battle Position) - Obszar, z którego śmigłowiec realizuje misję CAS. W ramach obszaru BP mogą występować punkty Firing Points - dokładne punkty, z których SP powinien wykonywać ostrzał. Game Plan - pol. Plan Gry. Zbiór informacji dotyczących sposobu realizacji misji CAS. W najkrótszej formie zawiera określenie typu kontroli oraz metody ataku. Może także zawierać: zamiary dowódcy sił lądowych, preferowany efekt misji [...] Dlaczego powinniśmy używać Battle Position? Battle Position oznacza obszar, w którym śmigłowiec może swobodnie manewrować w celu znalezienia dogodnej pozycji do prowadzenia ostrzału. Pilot zawsze będzie wiedział lepiej w jaki punkt powinien przemieścić SP, aby móc prowadzić skuteczny ostrzał i jednocześnie zapewnić sobie bezpieczeństwo. Wyznaczenie takiego obszaru jest kompromisem pomiędzy Pilotem i JTACiem. Wyznaczając Battle Position powinniśmy uwzględnić następujące czynniki: Forma terenu; przeszkody terenowe - każde wzniesienie lub pagórek może stać się bezcenną osłoną dla maszyny. Prowadzenie ognia ciągłego z tej samej pozycji powinno być unikane. Odległość od celu; zasięg uzbrojenia - w idealnym przypadku SP wykorzystuje maksymalny zasięg swojego uzbrojenia. Staramy się tym samym uniknąć zbliżenia do pozycji przeciwnika. (Rys. 4) AH-64 w Bagram, Afganistan 2014 r. Forma terenu staje się obusiecznym mieczem. Góry oprócz zapewnienia naturalnej osłony dla śmigłowca mogą także stanowić siedlisko obrony PLOT. 4A. Procedury poprzedzające / początkowe Nawiązanie łączności JTAC - SP Pilot przekazuje Aircraft Check-in (Rys. 5) JTAC potwierdza przyjęcie meldunku Ad 4A. W przypadku śmigłowców powinniśmy wystrzegać się wysyłania maszyny na HLD. Maszyna powinna oczekiwać na wezwanie w wysuniętym punkcie (np. FARP lub FAA). 4B. Schemat przeprowadzania misji CAS Nawiązanie łączności JTAC - SP JTAC nadaje Game Plan - typ kontroli, metodę ataku oraz meldunek CAS (rys. 6; rys. 7) Wykonujemy Hand-off (1/2 typ kontroli, BOT) JTAC autoryzuje CAS (1/2 typ kontroli) ("Cleared Hot") SP realizuje misje BDA, odejście SP Ad 4B. W przypadku gdy chcemy nadać meldunek, a SP od dłuższego czasu oczekuje na kolejne rozkazy, warto sprawdzić czy nadal ma na nas nasłuch. Wystarczy wysunąć zapytanie typu "Firehawk, tu Sierra. Zgłoś gotowość do otrzymania meldunku CAS." 4C. Metody ataku oraz typy kontroli misji CAS Metody Ataku BOT (ang. Bomb On Target) - przekazujemy orientacyjną pozycję celu. Występuje przy 1 i 2 typie kontroli. Musi nastąpić HAND-OFF. BOC (ang. Bomb On Coordinate) - przekazujemy dokładną pozycję celu (6-grid lub 8-grid). Typy kontroli Typ 1. JTAC widzi cel oraz podejście SP przy każdym ataku JTAC oznacza cel JTAC autoryzuje SP przed każdym atakiem JTAC podaje BDA Typ 2. JTAC nie widzi bezpośrednio celu lub podejścia SP JTAC autoryzuje przed każdym atakiem JTAC podaje BDA Typ 3. JTAC nie widzi bezpośrednio celu oraz SP Atak na cele w obszarze Autoryzacja nie następuje Po readbacku oraz uwagach nadajemy "CLEARED TO ENGAGE" BDA dokonuje SP lub wyznaczony el. naziemny 4D. HAND-OFF HAND-OFF - Proces zlokalizowania i identyfikacji celu przez SP za pomocą ustalonej w briefiengu CAS metody. Odbywa się, gdy tylko załoga SP znajdzie się w zasięgu pozwalającym na zlokalizowanie celu przy pomocy urządzeń pokładowych lub metodą wzrokową. Niebieskie - JTAC Pomarańczowe - Pilot Fioletowe - JTAC lub Pilot Lokalizacja wzrokowa VISUAL - "Zlokalizowałem pozycje sojusznika." BLIND - "Brak kontaktu wzrokowego z sojusznikiem / punktem ref." KONTAKT - "Zlokalizowałem punkt referencyjny." TALLY - "Zlokalizowałem cel." (Następuje "Cleared Hot" lub "Przerwij") NO JOY - "Nie widzę celu." Wskaźnik laserowy WŁĄCZ LASER - "Rozpocznij namierzanie przy pomocy SOFLAM-u." OŚWIETLAM - "Włączyłem laser i namierzam cel." SPOT - "Zlokalizowałem wskaźnik." TALLY - "Zlokalizowałem cel." (Następuje "Cleared Hot" lub "Przerwij") WSTRZYMAJ LASER - "Zakończ namierzać / wyłącz laser." DEAD EYE - "Awaria systemów namierzających." BRAK LASERA - "Nie udało mi się namierzyć celu." Wskaźnik IR SPARKLE - "Rozpocznij namierzanie celu przy pomocy wskaźnika." SNAKE - "Zacznij kreślić kształt poziomej ósemki na celu." PULSE - "Zacznij pulsować wskaźnikiem." ( ON ... OFF ... ON ... ) STEADY - "Utrzymaj promień wskaźnika na celu." ROPE - "Zakreśl wskaźnikiem okrąg wokół SP." KONTAKT SPARKLE - "Znalazłem promień wskaźnika." TALLY - "Zlokalizowałem cel." (Następuje "Cleared Hot" lub "Przerwij") WSTRZYMAJ SPARKLE - "Wyłącz wskaźnik IR." (Rys. 5) Meldunek Aircraft Check-in (Rys. 6) Struktura 9-liniowca. (Rys. 7) Struktura 5-liniowca. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5. Wyposażenie JTAC-a 5A. Must-have - przedmioty, które JTAC musi mieć w ekwipunku i są dzisiejszym standardem. Mapa Map Tools GPS (np. DAGR, MicroDAGR, Vanilla GPS) Latarka do mapy Radio do kontaktu z lotnictwem AN/PRC-148 lub AN/PRC-152 lub AN/PRC-117 Radio do kontaktu z piechotą AN/PRC-343 lub AN/PRC-148 lub AN/PRC-152 lub AN/PRC-117 5B. Nice to have - przedmioty, które w dużym stopniu ułatwią JTACowi pracę. Laser Designator (Sand) + Designator Batteries (LaserBatteries) Laser IR (np. AN/PEQ-15) Zielony granat dymny (3-6 szt.) Czerwony granat dymny (3-6 szt.) Purpurowy / pomarańczowy / niebieski granat dymny (3-6 szt.) Luneta ze zmiennym przybliżeniem (np. ACOG, SU-230, Nightforce ATACR) IR Grenade (3-6 szt.) Flara M127A1 (3-6 szt.) Granatnik podwieszany lub "standalone". 5C. Przykładowy Loadout współczesnego JTACa. 5D. Dobieranie odpowiedniego sprzętu Tworząc ekwipunek dla JTACa musimy pamiętać o założeniach misji - to co sprawdzi się dla samolotu F/A-18 niekoniecznie musi działać w przypadku śmigłowca AH-6 Little Bird. Może się zdarzyć, że w danej misji JTAC będzie wyłącznie odpowiadał za organizacje transportu piechoty drogą powietrzną i przyrządy służące do naprowadzania misji CAS okażą się zbędne. Jeśli scenariusz ma miejsce w nocy, to czy granaty dymne są wymagane? Nie - możemy je zastąpić granatem IR, flarą czy laserem IR. W nocy bardzo ciężko jest określić kolor dymu, przez co pilot SP nie będzie miał możliwości potwierdzenia dokładnego miejsca lądowania. Dużo łatwiej jest rzucić na ziemię strobo lub naprowadzić pilota przy pomocy osobistego wskaźnika IR. To Wy odpowiadacie za wyznaczenie bezpiecznego lądowiska. Należy jednak pamiętać, że wskaźniki / strobe IR nie są widoczne w systemach FLIR! __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6. Uzbrojenie SP oraz Danger Close (WIP) W momencie, kiedy sojusznicza piechota znajduje się w zasięgu rażenia wybranego uzbrojenia SP naszym obowiązkiem jest nadać Danger Close. Informacje tą przekazujemy po podaniu typu kontroli i metody ataku ("1/2/3 typ kontroli. Bomb On Target / Bomb On Coordinate. Danger Close."), oraz podczas samej autoryzacji ("Cleared Hot, Danger Close"). ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7. Szkolenie MC: JTAC Co potrafi osoba po szkoleniu MC: JTAC? Efektywnie używać środków służących do oznaczania (strobe IR, wskaźnik IR, SOFLAM) Planować przestrzeń powietrzną dla różnych typów statków powietrznych. Wspomagać dowódcę w podejmowaniu decyzji dotyczących użycia środków wsparcia powietrznego. Wzywać i autoryzować misje CAS dla śmigłowców i samolotów. Rzeczy, o których zapomniałem napisać. Linki: Konspekt szkolenia 9-Liner do wydrukowania Wymogi dla osób chcących zdobyć srebrną/złotą baretkę. Temat z zapisami na szkolenie MC: JTAC. Przydatne źródła Joint Publication 3-09.3 (Close Air Support) kpt. mgr Michał Rawłuszko. "O współpracy WNNL-a z dowódcą kompanii podczas misji bezpośredniego wsparcia lotniczego." MTTP-JFIRE Wszelkie sugestie/uwagi dotyczące poradnika proszę kierować na PW. Niech komentarze służą jako kontynuacja Q/A. FAQ Q: Po co się uczyć tych rzeczy? Niepotrzebnie komplikujesz, to tylko Arma! A: Wszystkie te procedury zostały opracowane z jakiegoś powodu - prawdopodobnie w odpowiedzi na jakiś wypadek, który można było uniknąć, stosując powyższe rozwiązania. Wszystkie te procedury zostały sprawdzone także w Armie - zarówno na sucho jak i na mokro. Wszystko jesteśmy w stanie wykonać. Q: Dlaczego nie wspomniałeś o meldunku MEDEVAC? A: Meldunek MEDEVAC nie jest "zarezerwowany" dla JTAC-a. Z tego powodu zdecydowałem się nie poruszać kwestii z nim związanych. Więcej informacji tutaj. Q: Czy po przeczytaniu tego poradnika mogę swobodnie działać jako JTAC? A: Zdecydowanie nie - niestety teoria musi zostać poparta praktyką. Poradnik ma za zadanie przybliżyć zakres materiałowy przed szkoleniem oraz wyjaśnić pewne pojęcia. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Osoby, które ukończyły etap 1.: @Koxxus @Pba Osoby, które ukończyły etap 2.: N/A Osoby, które ukończyły całe szkolenie: @PATRIOTIC @Peter @Buda @Alfi @Gwiazdek @Cyrith @Rizzet @Paper @nat @Warp @Blazis @Jankes @Liszczu ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1/18/2020 - Version 0.9 / pierwsza wersja. 2/2/2020 - Version 0.92 / aktualizacja infografik. 2/9/2020 - Version 0.93 / aktualizacja Hand-off, komunikacji wstępnej. 2/21/2020 - Version 0.94 / ekwipunek JTAC-a. 5/15/2020 - Version 1.00 / WAŻNE! canadian przestaje odpowiadać za poradnik. 4/3/2023 - Version 1.01 / aktualizacja linków + dodany 9-Liner do druku Na koniec chciałbym bardzo podziękować Rizzetowi za pomoc w opracowaniu całego szkolenia oraz poradnika.
    2 punkty
  2. @Sylwek Ban na korzystanie z systemu zapisów do 19.02.2020. Ponowna nieobecność pomimo zapisania się na rozgrywkę (19.01.2020 JO Operation Reclaim).
    1 punkt
  3. do

    @Cyrith prosił o przypomnienie, że szkolenie uzupełniające dotyczy osób, które uzyskały baretkę PO 19. czerwca 2019 (tj. tych, które uczestniczyły w szkoleniu MC:Medyk prowadzonym przez Cyritha przed aktualizacją ACE do wersji 3.13.0). Niemniej jednak zaprasza pozostałe osoby na szkolenie w pełnym formacie które odbędzie się dzień później. <<Zapisy>>
    1 punkt
  4. Hej, zapraszam do przeczytania nowego poradnika JTAC. Poradnik oczywiście będzie nadal rozwijany.
    1 punkt
Ten Ranking jest ustawiony na Warszawa/GMT+01:00
×
×
  • Dodaj nową pozycję...