Skocz do zawartości

Ranking


Popularna zawartość

Zawartość, która uzyskała najwyższe oceny od 2019.07.20 uwzględniając wszystkie działy

  1. 4 punkty
    Panowie, mimo presji żony, zapisałem się i będę dziś na misji! Mam nadzieje że znajdzie się jeszcze paru tak odważnych jak ja i zapełnimy sloty do pełna!
  2. 3 punkty
    Coś się szykuje...
  3. 3 punkty
    Oddaję krew od 2 lat i w praktyce sprowadza się do informacji załączonej na obrazku. Krew ze wskazaniem nie działa, bo cała krew jest wysyłana do banku krwi, a stamtąd do potrzebujących. Jednak takie apele zawsze mają szansę wciągnąć nowych krwiodawców, więc nie są całkowicie bezużyteczne. Korzystając z okazji zachęcam wszystkich do oddawania krwi, bo nie da się jej wyprodukować, a za regularne jej oddawanie można zgarnąć odznaki(6L,12,18,20), paczkę czekolad, różne przedmioty jak kubki czy koce, pierwszeństwo przy wstępie do lekarza w przychodni, a także wizytę do 7 dni u specjalisty z NFZ i niektóre leki refundowane(6L) + darmową komunikację miejską w większych polskich miastach(18L) 😜
  4. 3 punkty
    Po obejrzeniu zwiastuna nasz stary Polski Wiedźmin Żebrowski wcale nie był takim złym filmem... (te zbroje nilfgardczyków i najpewniej Cintry wołają o pomstę do nieba...)
  5. 2 punkty
    Taka moja własna mała wypocinka. W zasadzie z początku to miał być prosty filmik z tankowania w powietrzu z jednego ujęcia z kabiny przez cały lot z jakąś muzyką, ale zanim zacząłem projekt naszło mnie kilka pomysłów na różne ujęcia. Jeszcze nie opanowałem samej obsługi kamery w DCS-ie dlatego nie byłem w stanie zrobić bardziej "filmowych ujęć", z resztą to nie miał być filmik z akcją, a takie tankowanie to bardzo spokojny i prosty (co nie znaczy łatwy) lot. Zeszło mi się z tym dobre 2 i pół dnia roboty, dlatego że znów się uczyłem edycji wideo i prawie połowę czasu spędziłem na czekaniu aż mój procesor, zarzynany na 100%, pozwoli mi obejrzeć wprowadzane zmiany. A "znów", bo moje pierwsze podejście do tego było ponad 2 lata i 4 miesiące temu oraz dlatego, że teraz zrobiłem to bardziej pod muzykę, której w ogóle nie miałem przy pierwszym filmiku. Jeszcze jedna rzecz, pojawiają się tu i tam komunikaty w grze, których nie umiałem wyłączyć na czas nagrywania, ale chyba wyczytałem jak to zrobić i może przy następnym projekcie już nic takiego się nie pojawi.
  6. 2 punkty
    Zapraszam na mini trening. Skoro nie gramy misji to chociaż sobie coś poćwiczymy (link poniżej)
  7. 2 punkty
    @canadian, @Zus Misja: Where are u damn Japs? Skuteczna samodzielna eliminacja stanowisk moździerzy w sytuacji odcięcia od sił głównych. Dobra nawigacja w trudnym terenie tropikalnym.
  8. 2 punkty
    Zawsze sam coś możesz przygotować
  9. 2 punkty
  10. 2 punkty
    aYYzgyN_460svvp9.webm
  11. 2 punkty
    Pamiętajcie, żeby na 28.07 pobrać paczkę 2WŚ. Misja już jest dostępna na Charlie, więc można testować.
  12. 2 punkty
    Zrobiłem coś takiego w misji Finding, która jest dostępna na serwerze głównym. Możesz sobie ją pobrać i sprawdzić jak to tam w środku wygląda.
  13. 2 punkty
    https://community.bistudio.com/wiki/addAction https://community.bistudio.com/wiki/setMarkerAlpha Zwyczajnie odkrywasz wcześniej postawiony marker. edit: np. action1 = this addAction [ "<t color='#ff4d4d'>Sprawdź dokumenty</t>", "jakiśskrypt.sqf"];
  14. 2 punkty
    -napisz trzynaście opowiadań -pomysły trzech oprzyj na baśniach Andersena, trzech kolejnych na baśniach Braci Grimm, siódmego na bajce arabskiej -zaraz w pierwszym wyśmiej ludowość i ludowe wierzenia -nabijaj się z nich też w opowiadaniu „Kraniec świata” -obśmiej polską legendę w „Granicy możliwości” -głównego bohatera nazwij „Żerard” -ogólnie to używaj głównie imion o rdzeniach celtyckich jak Yenefer czy Crach i wywodzących się z języków romańskich jak Cirilla, Falka czy Fringilla czy Tris, kilka angielskich jak Merigold oraz wywodzące się z innych języków germańskich jak choćby Geralt a także Włoskich, Niemieckich, a nawet francuskich -zżynaj potwory z amerykańskich gierek, zwłaszcza z Advanced Dungeons and Dragons -z języka irlandzkiego zrób język elfów a z niemieckiego krasnoludów -każ bohaterom obchodzić irlandzkie święta ludowe -napisz artykuł o tym, skąd brałeś inspiracje -wylewaj w nim żółć na słowiańskie fantasy -wreszcie napisz ósmą książkę -jedną z kluczowych postaci zrób z japońskiej demonicy Zostań mistrzem turbosłowian.
  15. 1 punkt
    Generalnie ten kanał ma dużo ciekawych wywiadów, a tu jeden z takich:
  16. 1 punkt
  17. 1 punkt
    Mnie z technikaliów to serce pękało, oczy kuły i żal du**ę ściskał przez plecak Fistacha. Zmień to proszę:
  18. 1 punkt
    Osoby, które nie czują się pewnie w zagadnieniach zrealizowanych dzisiaj na treningu zapraszam na powtórkę w przyszły poniedziałek. Link: Skupię się tutaj bardziej na podstawach teoretycznych.
  19. 1 punkt
    @DisLike @Stahu @Lix @Sone @Alfi @Suszkow @Gwiazdek @Puchacz @Jimmy Przypominam, że dzisiaj się strzelamy i że trzeba będzie posiadać najnowszą aktualizację, także proszę już odpalać mikrofalówki i pobierać
  20. 1 punkt
    do
    Misja dowolna do wyboru jak się zbierze parę osób. Zapisujemy się, wchodzimy i wybieramy misje jaką chcemy zagrać spośród dostępnych na serwerze. Warunkiem jest zapisany dowódca. Osoby wyrażające chęć zebrać się wieczorem proszę się wpisać na sloty.
  21. 1 punkt
    Są chętni jutro na jakąś sobotnią misyjkę?
  22. 1 punkt
  23. 1 punkt
    Haha. W takim razie ja zapraszam również na jutrzejszą Również klimaty PMC, ale w trochę innym wydaniu. Zapraszam też fanów Tanoa Misja przygotowana pod mniejszą ilość graczy mimo dużej ilości slotów. No a jak wrócę z urlopu to wejdzie kolejna misja tym razem na mapie nie wymagającej DLC
  24. 1 punkt
    Wpadajcie na dzisiejszą misję, jako uczestnik pierwszej odsłony mogę was zapewnić iż wrażeń dziś nie zabraknie, napewno będzie dużo śmiechu, na zachętę powiem że każda drużyna jest innej narodowości i ma broń specyficzna dla danego kraju wiec będzie można postrzelac z broni rzadko używanej. Dużo zabawy gwarantowane. To iż pierwsza odsłona była grana kilka razy w ciągu tygodnia w misjach codziennych tylko potwierdza jej epickosc. Druga odsłona może być tylko lepsza. Zapraszam dziś o 20:00
  25. 1 punkt
    Przekazuję dalej apel mojego kumpla z Gromu. Mam nadzieję, że wybaczycie spamowanie. https://niezalezna.pl/282484-niecodzienny-apel-cba "Żaba urodziła, to moja przyjaciółka z która pracowałem, bardzo porządna dziewczyna. Jest w stanie krytycznym, musi mieć cały czas podawaną krew. Urodziła synka, a później pojawił się krwotok, którego nie da się zatamować, bo są kłopoty z krzepliwością. Ratują ją od 3 dni. Jest po kilku operacjach i transfuzjach. Nic nie pomaga. Panowie mi kiedyś krew ludzi których nawet nie znałem a którzy odpowiedzieli na taki apel uratowała życie. Jak możecie i chcecie to weźcie proszę swoich przyjaciół i pomóżcie mojej przyjaciółce.. "
  26. 1 punkt
  27. 1 punkt
    Staroye Element naziemny przegrupowuje się i rusza po WP1, WP2 do WP3, tam desantuje. Pierwsza drużyna dzieli się i przemieszcza na DP_A1 i DP_A2. Druga drużyna strzelców zabezpiecza DP_B1, DP_B2. Drużyna wsparcia w tym czasie komunikuje (angażuje się w dialogi) się z mieszkańcami w celu wybadania sytuacji w prowincji oraz zabezpiecza LZ_1 Element powietrzny ładuje cztery skrzynie na swój statek powietrzny: 1x skrzynia z amunicją dla Czarnorusinów, 2x skrzynia z amunicją dla PMC, 1x wyrzutnie M136 i udaje się kierunku Staroye, skąd będzie obserwować wioskę i element naziemny. Po komunikacie z ziemi, że LZ_1 jest zabezpieczone wyląduje na wyznaczonym punkcie w celu zdania dodatku amunicji. Po wyładowaniu ładunku wróci do obserwacji i wspierania elementu naziemnego. Następnie staram się udzielić pomocy mieszkańcom Staroye. W razie kontaktu z przeciwnikiem drużyna wsparcia zaprzestaje rozmowy z mieszkańcami i udziela wsparcia drużynom strzeleckim, chyba, że atak przeciwnika będzie stosunkowo mały Msta Po udzieleniu pomocy przemieszczamy się dalej w kierunku Msty po WP_4, WP_5 (WP_4->WP_5) pokonujemy północną drogą) aż do WP_6, gdzie na chwile się zatrzymamy celem dokładnego przepatrzenia wioski. Wcześniej śmigłowiec będzie musiał przeprowadzić pobieżne rozpoznanie Msty. W przypadku niezlokalizowania przeciwnika wchodzimy w wieś, gdzie: Drużyna wsparcia ubezpieczy punkt DP_C1 Pierwsza drużyna strzelców zabezpieczy punkt DP_C2 oraz WP_8 Druga drużyna strzelców wydzieli jeden zespół do obsadzenia WP_6 wraz z BTR-70, a drugi do ubezpieczenia sekcji dowodzenia podczas rozmowy z wieśniakami. Ustalamy czego potrzebują mieszkańcy i staramy się im w miarę możliwości pomóc. W przypadku kontaktu dowódca plutony skoordynuje poszczególne jednostki do odparcia przeciwnika, lecz w pierwszej kolejności element, który pierwszy napotka wroga komunikuje się bezpośrednio z lotnictwem i wzywa ECAS na wrogie pozycje. Jeżeli sytuacja w wiosce będzie stabilna lotnictwo uda się po kolejne cztery skrzynie z zaopatrzeniem, będzie to: 1x skrzynia z medykamentami, 1x skrzynia z amunicja dla PMC, 2x skrzynia z amunicją dla Czarnorusinów - odbiór skrzyń oraz zabezpieczenie znowu należy do drużyny wsparcia (proszę pamiętać, że cały czas macie zabezpieczyć DP_C1). Po pomocy wiosce / obronie wioski udajmy się w dalszą trasę. Dolina Przegrupujemy się w WP_7 i poprzez punkty WP_8, WP_9, WP_10 będziemy zmierzać do Doliny. Jeżeli w tym momencie będzie nam czegoś brakować zrobimy postój w WP_9, gdzie wykonamy obronę okrężną i zabezpieczenie LZ_3, a lotnictwo zostanie wysłane po kolejne skrzynie z zaopatrzeniem które wyładuje własnie na tym lądowisku Możliwe, że w DP_D1 zatrzymamy się, by znowu dokładnie przejrzeć wieś. Jeżeli nie wypatrzymy nic podejrzanego przemieścimy się: Pierwsza drużyna strzelców zabezpieczy DP_D1 Druga drużyna strzelców wydzieli jeden element do zabezpieczy DP_D3, a drugi do osłony sekcji dowodzenia, która będzie komunikować się z mieszkańcami. Drużyna wsparcia zabezpieczy DP_D2 i ewentualnie wesprze sztab w komunikowaniu się z mieszkańcami. BTR-70 wesprze sekcję na DP_D3 Jeżeli będziemy mieli możliwość, to lotnictwo po raz kolejny dostarczy nam sprzęt tym razem wyznaczony za pomocą radia przez dowódcę operacji (nie wiemy czego będziemy na tym poziomie potrzebować): skrzynie w wypadku użycia LZ_4 odbiera Pierwsza drużyna strzelców skrzynie w wypadku użycia LZ_5 odbiera drużyna wsparcia Ustalamy potrzeby wieśniaków, pomagamy im i przygotowujemy się do dalszej drogi W przypadku wykrycia nieprzyjaciela postaramy się go wyeliminować Shakhovka Po reorganizacji w Dolinie przemieszczamy się wzdłuż kolejnych WP do Sakhovki. Jeżeli po raz kolejny będziemy potrzebowali jakichś uzupełnień w sprzęcie zatrzymamy się w okolicach LZ_6 i poczekamy na wsparcie logistyczne dostarczone z powietrza. Zabezpieczamy miejscowość Pierwsza drużyna zabezpiecza DP_E1 Druga drużyna zabezpiecza DP_E3 Drużyna wsparcia, sekcja dowodzenia oraz BTR-70 zabezpieczy obszar DP_E2 W przypadku, gdy wioska będzie przejęta przez przeciwnika wykonamy szturm w celu jej odbicia. Pierwsza i druga drużyna wydzieli po dwie osoby odpowiedzialne za przepytanie mieszkańców. W przypadku potrzeby dostarczenia sprzętu drogą powietrzną Pierwsza drużyna strzelców będzie odpowiedzialna za jego odbiór z LZ_7. Po ustaleniu potrzeb mieszkańców udzielamy im pomocy i przemieszczamy się dalej wzdłuż żółtej trasy. Awaryjnie wykorzystamy LZ_8 gdy zabranie wódki medykamentów. Koniec patrolu Patrol kończymy po dotarciu na punkt startowy Przydział pojazdów: Sekcja dowodzenia: UAZ Sekcja wsparcia: Kamaz Pierwsza drużyna strzelców: 1x HMMWV (m2), 1x HMMWV (n.u.) Druga drużyna strzelców: 1x HMMWV (m2), 1x HMMWV (n.u.) Tabela radiowa: Sekcja dowodzenia: 148 C1, 343 C1 Sekcja wsparcia: 148 C1, 343 C2 Pierwsza drużyna strzelców: 148 C1, 343 C3 Druga drużyna strzelców: 148 C1, 343 C4 BTR-70: 148 C1, 343 C5 Lotnictwo: 148 C3, 117 C2 Znaki wywoławcze: całość ziemia: Omega Śmigło: Val Sekcja dowódcza: Anis BTR-70: Blok Pierwsza drużyna strzelców: Jedynka Druga drużyna strzelców: Dwójka Drużyna wsparcia: Trójka Zastępca dowódcy: Organizuje logistykę Organizuje punkty medyczne Proszę JTAC'a o zorganizowanie pracy śmigłowca. Mapa: Legenda: WP: Waypoint: oznaczenie trasy przemarszu LZ: Landing Zone: oznaczenie lądowiska DP: Defensive Position: oznaczenie strefy obrony TRP: Target Reference Point: punkt odniesienia Resztę / szczegóły dopowiem na briefie. Ewentualne poprawki zamieszczę jutro.
  28. 1 punkt
  29. 1 punkt
    Ciepła i wilgotna w twojej okolicy czeka na ciebie! (czyli dżungla dziś wieczorem )
  30. 1 punkt
    No k...a do 4 rano siedziałem nad misją i bagnet springfielda nie chciał ciachać... Może coś u mnie w ustawieniach 😕 Albo to już ten wiek że bagnet kuć nie chce
  31. 1 punkt
    Jak najbardziej tak. Dobra misja obronna nie jest zła, jednak doświadczenie pokazało że najlepiej taką misję defensywną robić z Zeusem. AI jest za głupie (lub za mądre) żeby sprawnie przeprowadzać kontrataki w odpowiednich momentach misji. Najlepiej taki balans do misji obronnych wytworzy ci doświadczony ZEUS.
  32. 1 punkt
    Jak chcesz to zautomatyzować to możesz wywołanie skryptu wrzucić w wyzwalacz (np. anybody not present).
  33. 1 punkt

    do

    Nosisz ammo, ubezpieczasz i co istotne pomagasz wskazywać cele oraz wspierasz celowniczego w celowaniu i likwidacji celów
  34. 1 punkt
    Takie ciekawe filmiki teraz od nich wychodzą (są napisy po angielsku):
  35. 1 punkt
  36. 1 punkt
    10/10 inna wersja tego majstersztyku No i utworek ode mnie
  37. 1 punkt
    https://store.steampowered.com/news/?appids=736220 After countless hours of mass murdering, chopping off limbs and exploding teammates with grenades and other various explosive ordnance, we have reached the point where we are very happy with the state of the new system. Chapter 2 and 3 are looking amazing and we are getting close to announcing them. Stay tuned! ---------------------------------
  38. 1 punkt
    https://forums.bohemia.net/forums/topic/155690-ai-spawn-script-pack/ 1. W sumie tak :D Do zrobienia 2. Nie ma żadnych :G 3. Jedyna jednostka latająca stoi na ziemi 4. ¯\_(ツ)_/¯ Na starym laptopie grało się A2 w 15 FPS. DayZ SA było lepsze bo działało w 18. I tak zrobiłem ~1500h
  39. 1 punkt
    Potrzebuję zrobić coś takiego: 1. Znajdujesz mapę/laptop cokolwiek. 2. Na scrollu masz " Zlokalizuj X " ( this addAction ??? ) 3. Na mapie graczy pojawia się marker z lokalizacją obiektu plus ewentualnie dodaje nowe zadanie Przeszukałem kilka poradników, ale nadal nie wiem jak to zrobić poprawnie
  40. 1 punkt
  41. 1 punkt
  42. 1 punkt
  43. 1 punkt
    Tank Battalion, 1943-1945r. Struktury przedstawione poniżej oparte są na oficjalnych T/O&E z lat 1943-1945. Należy pamiętać że z powodu niedoborów kadrowych, strat czy ogólnego chaosu nie miały one stuprocentowego przełożenia na rzeczywistą organizację aktywnych w tym czasie jednostek zarówno pod względem stanu osobowego jak i sprzętu. Odznaka 4th Armored Division 1. Wprowadzenie Stany Zjednoczone zaczęły tworzyć pierwsze dywizje pancerne w oparciu o 7. Brygadę Kawalerii Zmechanizowanej w Lipcu 1940r. na ponad rok przed przystąpieniem do wojny. W początkowej fazie wdrażania jednostek pancernych bazowano na bogatej tradycji amerykańskiej kawalerii oraz doświadczeniach zaobserwowanych podczas Hiszpańskiej wojny domowej i wojny w Europie, w szczególności użycia jednostek pancernych przez III Rzeszę w Polsce oraz we Francji. W celu uzupełnienia słabych stron czołgów do dywizji dodano również piechotę i artylerię. W latach 1940-1942 na dywizję pancerną składały się 2 pułki lekkich czołgów oraz 1 pułk ciężkich (w rzeczywistości średnich) czołgów, pułk artylerii, pułk piechoty oraz batalion rozpoznania uzupełnione przez batalion inżynieryjny oraz batalion artylerii polowej - w sumie prawie 13 tysięcy osób. Warto w tym miejscu wspomnieć o roli wczesnych dywizji pancernych: nie były one tworzone z myślą o regularnej walce z wrogimi czołgami, a raczej bazowały na dotychczasowych zadaniach jednostek kawalerii - działania na tyłach zgrupowań wroga i nękania piechoty. Niszczyciel czołgów M36 3rd Armored Division w Ardenach, Styczeń 1945r. Symulacja manewrów jednostek pancernych w lecie 1941r. w Louisianie, Karolinie Płn. i Karolinie Płd. pokazała, że dywizjom pancernym brakowało piechoty oraz artylerii których dałoby się używać w elastyczny sposób w połączeniu z czołgami. Ponadto, w Sierpniu 1941r. Gen. Marshall Jacob Devers zajął miejsce Mjr. General Adny Chaffeeego, zażartego zwolennika kawalerii jako dowódcy US Armored Force. W przeciwieństwie o swojego poprzednika, Devers widział konieczność dostosowania przestarzałych jak na dane czasy wojsk pancernych. Oprócz zmian w koncepcji użycia czołgów przebudowie poddano dywizje pancerne. Zdecentralizowano HQ wydzielając z niego trzy tzw. Combat Commands: CCA, CCB oraz rezerwowe CCR które w zależności od sytuacji mogły koordynować działania mieszanych oddziałów różnej wielkości, dostosowanych liczebnością do zadania. Zmiany w strukturze dywizji pancernej z Sierpnia 1943r. można krótko podsumować jako rozbicie dużych elementów na mniejsze, zwiększenie ilości piechoty zmechanizowanej i artylerii oraz odwrócenie proporcji czołgów lekkich i średnich na korzyść tych drugich. Zwiększono też ilość niszczycieli czołgów. Pomimo pozytywnego przyjęcia zmian przez dowództwo Armii potrzeba było czasu na ich wprowadzenie w już działających dywizjach - czasu, którego zabrakło przed Czerwcem 1944r. i inwazją Aliantów w Normandii. Zdecydowano się w tym przypadku na kompromis: 1.- 2.- oraz 3. Dywizja Pancerna zostały pozostawione bez ingerencji w ich strukturę (oprócz stopniowej wymiany pojazdów, w tym czołgów na nowsze). Z czasem oficjalnie zaczęto określać je mianem Ciężkich Dywizji Pancernych. Wszystkie inne dywizje pancerne zostały jednak tworzone w oparciu o nową organizację. Ten artykuł dotyczy nowszych (zwykłych) dywizji pancernych. Załoga czołgu M3 Lee pozuje do zdjęcia pod Souk-el-Arba, Tunezja 1942/1943r. 2. Armored Infantry Battalion jako część Armored Division W skład US Armored Division wchodziły trzy niezależne bataliony czołgów. Poniżej przedstawiono Tank Battalions w ramach dywizji pancernych oraz regiony, w których walczyły. Uwaga: w walkach w Afryce oraz we Włoszech brały udział wyłącznie trzy "ciężkie" dywizje pancerne, reszta została użyta jedynie w Europie. 4th Armored Division "Name Enough" - Normandia, Bretania, Nadrenia, Alzacja, Lotaryngia, Ardeny, Środkowe Niemcy 8th Tank Battalion 35th Tank Battalion 37th Tank Battalion 5th Armored Division "Victory" - Normandia, Bretania, Luxemburg, Las Hürtgen, Nadrenia, Środkowe Niemcy 10th Tank Battalion 34th Tank Battalion 81st Tank Battalion 6th Armored Division "Super Sixth" - Normandia, Bretania, Ardeny 15th Tank Battalion 68th Tank Battalion 69th Tank Battalion 7th Armored Division "Lucky Seventh" - Normandia, Nadrenia, Alzacja, Ardeny, Środkowe Niemcy 17th Tank Battalion 31st Tank Battalion 40th Tank Battalion 8th Armored Division "Thundering Herd" - Nadrenia, Ardeny, Góry Harz 18th Tank Battalion 36th Tank Battalion 80th Tank Battalion 9th Armored Division "Phantom" - Nadrenia, Ardeny, Środkowe Niemcy 2nd Tank Battalion 14th Tank Battalion 19th Tank Battalion 10th Armored Division "Tiger" - Nadrenia, Ardeny, Środkowe Niemcy, Alpy Bawarskie 3rd Tank Battalion 11st Tank Battalion 21st Tank Battalion 11th Armored Division "Thunderbolt" - Nadrenia, Ardeny, Środkowe Niemcy 22nd Tank Battalion 41st Tank Battalion 42nd Tank Battalion 12th Armored Division "Hellcats" - Alzacja, Ardeny, Bawaria 23rd Tank Battalion 43rd Tank Battalion 714th Tank Battalion 13th Armored Division "Black Cats" - Środkowe Niemcy, Bawaria 24th Tank Battalion 45th Tank Battalion 46th Tank Battalion 14th Armored Division "Liberators" - Alzacja, Południowe Niemcy 25th Tank Battalion 47th Tank Battalion 48th Tank Battalion 16th Armored Division "Armadillos" - Czechosłowacja (na 3 dni przed VE Day) 5th Tank Battalion 16th Tank Battalion 26th Tank Battalion 20th Armored Division "Armoraiders" - Środkowe Niemcy, Bawaria 9th Tank Battalion 20th Tank Battalion 27th Tank Battalion Załoga czołgu M4 Sherman pozuje do zdjęcia, Brest, Wrzesień 1944r. 3. Zadania Do typowych zadań sił pancernych należały: Wykonanie przełamania Zajęcie kluczowego terenu Utrzymanie kluczowego terenu Atak na siły pancerne przeciwnika Atak na nieumocnione pozycje przeciwnika Atak na umocnione pozycje przeciwnika Działania na tyłach przeciwnika Działania opóźniające Kontrnatarcie M4 Sherman na czele kolumny pojazdów przekracza rzekę, Niemcy, 1945r. Zdarzało się, że gdy wymagała tego sytuacja siły pancerne realizowały również inne zadania, jednak powyższa lista zawiera najczęstsze przypadki ich użycia. Swoje zadania Tank Battalion wykonywał zwykle jako część tzw. Combat Command złożonego z czołgów, piechoty zmechanizowanej, artylerii, niszczycieli czołgów oraz oddziałów inżynieryjnych. Często zdarzało się również, że mniejszy element, rozmiaru kompanii dołączano chwilowo do wiekszych sił piechoty jeżeli wymagała tego sytuacja. 4. Struktury ***** Tank Battalion (na podstawie T/O&E 17-25) Tank HQ Company (na podstawie T/O&E 17-26) Tank Service Company (na podstawie T/O&E 17-29) Medium/Light Tank Company (na podstawie T/O&E 17-27) 5. Rozpiski Tank Battalion HQ Battalion Medical Detachment Tank Battalion HQ Company Tank Battalion Reconnaissance Platoon Tank Battalion Assault Gun Platoon Tank Battalion 81mm Mortar Platoon Tank Battalion Service Company HQ Tank Battalion Administrative and Personnel Section Tank Battalion Supply and Transportation Platoon Tank Battalion Maintenance Platoon Light Tank Company HQ Light Tank Platoon Medium Tank Company HQ Medium Tank Platoon Tank Battalion (uwaga-długi spoiler!) 6. Transport Poniżej przedstawiono w formie infografiki pojazdy jakimi dysponował Tank Battalion. 6. Wyposażenie Umundurowanie: (Dokończę jak będę miał czas/chęci) Uzbrojenie: W kwestii uzbrojenia należy pamiętać o tym, że im dłużej trwała kampania w Europie tym większe różnice pojawiały się między oficjalnymi spisami a faktycznym uzbrojeniem żołnierzy na froncie. Popularną praktyką było umieszczanie w ramach Rifle Squadu karabinów M1918 BAR - znalezionych lub "pozyskanych" z innych jednostek. Wyrzutnie ppanc. wożono w pojazdach i w zalezności od sytuacji przydzielano do wybranego żołnierza. W przeciwieństwie do podobnych formacji amerykańskiej piechoty z tego okresu w przypadku Armored Infantry mamy do czynienia ze stałym strzelcem wyborowym uzbrojonym w M1903A4 Spiengfield w ramach 1st Rifle Squad w każdym plutonie. Od 1943r. zaczęto masową produkcję M3 Grease Gun oraz wdrażanie go do Armii. Warto pamiętać że nie zastąpił on M1A1 Thompson z dnia na dzień - zmiana odbywała się raczej na zasadzie powolnego wypierania M1A1 na rzecz M3 (potem M3A1). Karabiny/karabinki: M1 Garand Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 5,3 kg Magazynek: wewnętrzny, 8 nab. Prędkość wylotowa: 853 m/s Zasięg skuteczny: 457 m M1 Carbine Kaliber: .30 Carbine Waga (załadowany): 3,08 kg Magazynek: stały, 15 nab. Prędkość wylotowa: 607 m/s Zasięg skuteczny: 270 m Karabiny wyborowe: M1903A4 Springfield + M84 Scope Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 4,25 kg Magazynek: wewnętrzny, 5 nab. Prędkość wylotowa: 806 m/s Zasięg skuteczny: 550m Pistolety Maszynowe: M1A1 Thompson Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 4,7 kg Magazynek: pudełkowy, 20/30 nab. Szybkostrzelność: 700 strz./min Prędkość wylotowa: 285 m/s Zasięg skuteczny: 200 m M3A1 Grease Gun Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 3,7 kg Magazynek: pudełkowy, 30 nab. Szybkostrzelność: 450 strz./min Prędkość wylotowa: 280 m/s Zasięg skuteczny: 100 m Pistolety: M1911A1 Colt Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 1,36 kg Magazynek: pudełkowy, 7 nab. Prędkość wylotowa: 253 m/s Zasięg skuteczny: 25 m Karabiny Maszynowe: M1918 Browning Automatic Rifle Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 9,5 kg Magazynek: pudełkowy, 20 nab. Szybkostrzelność: 550 strz./min Prędkość wylotowa: 850 m/s Zasięg skuteczny: 600 m M1919A4 .30 Browning Machine Gun Kaliber: .30-06 Springfield Waga (bez trójnogu): 14 kg Taśma: 100/250 nab. Szybkostrzelność: 500 strz./min Prędkość wylotowa: 850 m/s Zasięg skuteczny: 822 m Moździerze: M1 81mm Mortar Kaliber: 81 mm Waga (rozłożony): 62 kg Prędkość wylotowa: 210 m/s Zasięg skuteczny: 3 km Wyrzutnie przeciwpancerne: M1A1 Bazooka Kaliber: 2.36" Waga (załadowana): 6 kg Prędkość wylotowa: 82 m/s Zasięg skuteczny: 229 m M9A1 Bazooka Kaliber: 2.36" Waga (załadowana): 7,2 kg Prędkość wylotowa: 82 m/s Zasięg skuteczny: 274 m 7. Zakończenie Zachęcam do rozwijania artykułu oraz korygowania moich pomyłek. Jeżeli istnieje jakaś konkretna kwestia, którą chcielibyście, abym zawarł w artykule - proszę śmiało sugerować. W miarę możliwości i chęci postaram się ją dodać. Jeżeli udało Ci się dotrzeć tak daleko to w nagrodę zdradzę, że następny artykuł będzie dotyczyć innej gałęzi US Armed Forces. Takiej, która miała okazję nieźle się opalić. 8. Źródła T/O&E 17-25 "US Armored Divisions in the ETO 1944-45" Steven J. Zaloga, wyd. Osprey "Manouver and Firepower: The Evolution of Divisions and Separate Brigades" John Willson, US Army Center for Military History Infografika w rozdziale 6. zapożyczona ze strony http://www.ghqmodels.com/pdf/toe2-usmediumtankbattalion44.pdf
  44. 1 punkt
    Ranger Battalion, 1942-1945r. Struktury przedstawione poniżej oparte są na oficjalnych T/O&E z lat 1942-1944. Należy pamiętać że z powodu niedoborów kadrowych, strat czy ogólnego chaosu nie miały one stuprocentowego przełożenia na rzeczywistą organizację aktywnych w tym czasie jednostek zarówno pod względem stanu osobowego jak i sprzętu. Więcej o tym w dziale "Wyposażenie". 1. Wprowadzenie Zachęcone rezultatami działań brytyjskich komandosów dowództwo sił zbrojnych USA postanowiło na początku 1942r. sformować ich własny odpowiednik. Uznając, że nazwa Commando prawowicie należy się na wyłączność brytyjczykom zdecydowano się na mającą głębokie korzenie w historii amerykańskiej wojskowości Ranger. Działając w ścisłej współpracy z brytyjskim rządem i opierając się wyłącznie na ochotnikach poddanych ścisłej selekcji (wybierano m.in. kandydatów zaznajomionych ze wspinaczką, żeglugą, strzelectwem czy obsługą radiostacji) utworzono 1st Ranger Battalion pod dowództwem Maj. Williama Orlando Darby'ego, który stanowił trzon późniejszego tzw. Ranger Force (określenie używane w stosunku do całości Ranger Battalions). Ochotnicy pochodzili z jednostek stacjonujących na terenie Wielkiej Brytanii, w szczególności 34th Infantry Division. Po dwóch tygodniach szkolenia zasadniczego w Carrickfergus 1st Ranger Battalion został przeniesiony do Achnacarry gdzie od 1. Czerwca do 21 Września szkolił się pod okiem brytyjskich komandosów. Ćwiczonenia odbywały się w większości z ostrą amunicją i zdarzały się pojedyncze przypadki poważnych urazów a nawet zgonów. W trakcie szkolenia, 19. Sierpnia 1942r. 6 oficerów i 44 żołnierzy 1st Ranger Battalion wzięło udział w Rajdzie na Dieppe razem z brytyjskimi komandosami. Doświadczenia wyniesione z rajdu okazały się kluczowe dla procesu formowania się kadry oficerskiej i podoficerskiej Ranger Force. Żołnierze z 1st Ranger Battalion pozują do zdjęcia w miejscowości Gafsa (09.02.1943r. Tunezja) W listopadzie 1942r. 1st Ranger Battalion został wysłany do Afryki Północnej jako część operacji Torch. Uczestniczył w walkach w Algierii i Tunezji. W międzyczasie powstały 3rd- oraz 4th Ranger Battalion. W Czerwcu 1943r. 1st-, 3rd- i 4th Ranger Battalion były częścia sił lądujących na Sycylii w ramach operacji Husky a następnie brały aktywny udział w walkach na Sycylii i we Włoszech. LtCol. Darby cieszył się bardzo dużą popularnością wśród żołnierzy i sprawował nieformalne dowództwo nad tzw. Darby's Ranger Force (1st-, 3rd- oraz 4th Ranger Battalion uczestniczącymi w kampanii włoskiej). Po wielu sukcesach na Sycylii i w południowych Włoszech szczęście odwróciło się od Darby's Ranger Force podczas walk o miasto Cisterna w okolicach Anzio gdy 1st- i 3rd Ranger Battalion dostały się w okrążenie i zostały rozbite. 4th Ranger Battalion próbował przez całą dobę przebić się do sojuszników i otworzyć im drogę odwrotu - bezskutecznie. Z 767 żołnierzy znajdujących się w okrążeniu tylko 6 udało się wydostać i połączyć z 4th Ranger Battalion. Pozostali zginęli lub zostali pojmani. Warto dodać, że kilkudziesięciu Rangerów podjęło próby ucieczki - zarówno udane jak i nieudane. Ostatecznie do Rzymu dotarło trochę poniżej 700 jeńców, których przemaszerowano ulicami miasta nieopodal koloseum w celach propagandowych. 4th Ranger Battalion przyłączono do 504th Parachute Infantry Regiment a następnie do 1st Special Service Force. Żołnierze z 1st Ranger Battalion obserwują okolice miejscowości Arzew (08.11.1942r. Algieria) W tym samym czasie utworzono z myślą o inwazji na Francję dwa kolejne bataliony: 2nd Ranger Battalion oraz 5th Ranger Battalion. 6 Czerwca 1944r. podczas lądowania aliantów w Normandii żołnierze trzech kompanii 2nd Ranger Battalion: D, E, F zdobyli przy pomocy sprzętu wspinaczkowego silnie ufortyfikowane pozycje na klifie Pointe du Hoc i utrzymali okoliczny teren do czasu przybycia jednostek sojuszniczych podczas gdy 5th Ranger Battalion i reszta 2nd Ranger Battalion wylądowały z 29th Infantry Division na plaży Omaha (Dog White, Red i Green). Żołnierzom z Dog Red udało się przebić przez niemiecką linię obrony i wspomóc walki przy Pointe du Hoc. Według relacji świadków zastępca dowódcy 29th Infantry Division Brig Gen. Norman Cota podczas lądowania w sektorze Dog White zaczepił dowodzącego 5th Ranger Battalion Mjr. Maxa Schneidera i zapytał go, do jakiej jednoski należy. Gdy usłyszał, że jest dowódcą 5th Ranger Battalion rzucił tylko: "Well, goddamnit, if you're Rangers, lead the way!". Wyrażenie, które na zawsze zapisało się do historii jako motto Rangers. Po wielu godzinach walk amerykanom udało się wywalczyć i utrzymać teren pomimo zaciekłego oporu przeciwnika. Straty wyniosły odpowiednio 77 zabitych i 152 rannych w 2nd Ranger Battalion oraz 23 zabitych i 89 rannych w 5th Ranger Battalion. Oba bataliony brały udział w późniejszych walkach we Francji, Ardenach i Niemczech. Bitwa o Pointe Du Hoc - wizja artystyczna autora Ostatnią z punktu widzenia chronologii jednostką Ranger Force był 6th Ranger Battalion biorący udział w walkach na Pacyfiku. Utworzona 26 Września 1944r. na bazie 98th Field Artillery Battalion jednostka pod koniec Października 1944r. wzięła udział w Inwazji na Filipiny. Najbardziej znanym osiągnięciem 6th Ranger Battalion jest zakończony powodzeniem rajd na obóz dla jeńców w Cabanatuan który odbył się 30. Stycznia 1945r. Wspólnie z filipińskimi partyzantami Rangersi odbili 512 przetrzymywanych jeńców oraz cywili zabijając około 200 japońskich żołnierzy tracąc przy tym jedynie dwóch żołnierzy. Batalion aktywnie działał w rejonie Filipin przeprowadzając rajdy na wrogie pozycje aż do końca wojny 6. Sierpnia 1945r. Warto w tym miejscu wspomnieć również o często pomijanym z racji swojej krótkiej działalności 29th Ranger Battalion. Utworzono go w Lutym 1943r. z ochotników należących do 29th Infantry Division, którzy zostali przeszkoleni przez brytyjskich komandosów w Achnacarry. Pierwotnie nazywany przez instruktorów jako 2nd Ranger Battalion, jednak w Stanach Zjednoczonych zaczynała już szkolenie jednostka o tej nazwie więc ostatecznie użyto numeru ich macierzystej dywizji. Według oryginalnego zamysłu mieli za zadanie przeprowadzać rajdy na teren okupowanej Francji, jednak ostatecznie żaden się nie odbył. Jednostkę rozwiązano w Listopadzie 1943r. Część żołnierzy wróciła do 29th Infantry Division a część wcielono do nowopowstałych 2nd- i 5th Ranger Battalion. Rangerzy z 6th Ranger Battalion po rajdzie na Cabanatuan (01.02.1945r. Filipiny) 2. "Rangers Lead the Way!" - udział Ranger Battalions w operacjach II WŚ 1st Ranger Battalion (19.06.1942-15.08.1944) - Rajd na Dieppe, Afryka Północna, Sycylia, Włochy kontynentalne 2nd Ranger Battalion (01.04.1943-23.10.1945) - Normandia, Bretania, Wschodnia Francja, Belgia, Luksemburg, Niemcy 3rd Ranger Battalion (25.05.1943-15.08.1944) - Afryka Północna, Sycylia, Włochy kontynentalne 4th Ranger Battalion (08.06.1943-24.10-1944) - Afryka Północna, Sycylia, Włochy kontynentalne 5th Ranger Battalion (21.07.1943-22.10.1945) - Normandia, Bretania, Wschodnia Francja, Belgia, Luksemburg, Niemcy 6th Ranger Battalion (26.09.1944-30.12.1945) - Filipiny (m.in. Luzon, Cabanatuan, Aparri) Oddziały US Rangers zostały stworzone na wzór brytyjskich komandosów i pierwotnie doktryna ich użycia pokrywała się prawie całkowicie z brytyjską: małe, doskonale wyszkolone oddziały będące w stanie przeprowadzać precyzyjne ataki korzystając z przewagi zaskoczenia: zarówno w formie rajdów jak i celem zdobycia i utrzymania terenu. Doskonałym przykładem tego typu działań jest lądowanie w Arzew czy rajd na Cabanatuan. Wraz z upływem czasu zaczęto jednak używać ich jako oddziałów szturmowych, często współpracując z kawalerią lub jednostkami pancernymi (np. zajęcie wzgóra 400 w Lesie Hürtgen czy w czasie walk pod Cisterną). 3. Symbole i oznaczenia Po rajdzie na Dieppe w 1942r. wielu żołnierzy amerykańskich stacjonujących w Wielkiej Brytanii próbowało na przepustce podszywać się pod Rangerów chcąc zapewnić sobie tym uwagę płci pięknej oraz zaimponować spotkanym ludziom. Często kończyło się to bójkami, kiedy akurat spotkali prawdziwych Rangerów. Dowództwo stacjonującego w Archnacarry 1st Ranger Battalion ogłosiło z tego powodu w jednostce konkurs na projekt specjalnego oznaczenia batalionu. Wygrał go 1Sg. Anthony Rada, którego projekt przedstawiał Niebieski zwój z czerwonym obszyciem, na którym widniał biały napis "1st Ranger Bn". Z powodu ograniczonego dostępu do niebieskiego barwnika kolor ten zastąpiono czernią. Pomimo tego, że nie był to oficjalny symbol był on bardzo popularny wśród członków Darby's Ranger Force: 1st-, 3rd- i 4th Ranger Battalion. W 1943r. US Army wydało oficjalne oznaczenie dla całego Ranger Force przedstawiające niebieski romb z żółtym napisem "RANGER" i żółtym obszyciem. W praktyce było noszone jedynie przez Rangerów z 2nd- i 5th Ranger Battalion oraz, w ograniczonej ilości: 6th Ranger Battalion, jednak wielu żołnierzy decydowało się na nieregulaminowe "Rada Scrolls". 4. Struktury Legenda: ***** Ranger Infantry Battalion (na podstawie T/O&E 7-85) Ranger HQ Company (na podstawie T/O&E 7-86) Ranger Company (na podstawie T/O&E 7-87) Ranger Platoon (na podstawie T/O&E 7-87) Oznaczenia: Bataliony otrzymywały unikatowy w skali całego Ranger Force numer (1-6). Kompanie (z wyjątkiem HQ) oznaczano literami a plutony oraz sekcje numerami. Przykładowo można było być przypisanym do 1st Section, 2nd Platoon, Dog Company, 3rd Ranger Battalion. 5. Rozpiski Uwaga! Kolorem niebieskim zaznaczone stanowiska/sprzęt dodane w pierwszym kwartale 1944r. Odnoszą się one do 2nd-, 5th- oraz 6th Ranger Battalion od czasu Operation Neptune. Ranger Infantry Battalion HQ Battalion Medical Detachment Ranger Staff Platoon Ranger Communication Platoon Ranger Rifle Company HQ Ranger Rifle Platoon Ranger Infantry Battalion (uwaga-długi spoiler!) 7. Wyposażenie Umundurowanie: Mundury polowe: M41 Jacket + M1937 Uniform Kurtka w kolorze OD#2 standardowa dla US Army. Używana przez wszystkie bataliony razem z koszulą i spodniami M1937. Mundur zaczął wychodzić z ogólnego użycia pod koniec 1944r. na rzecz M1943. M1943 Uniform Kurtka, koszula i spodnie w kolorach OD#3, OD#7 i OD#9. Wydawanie munduru dla piechoty zaczęto w okolicach października 1944r. jednak z powodu braków zaopatrzeniowych dokładny czas dostarczenia go do jednostek frontowych wahał się w przedziale miedzy Październikiem 1944r. a Majem 1945r. Herringbone Twill Fatigues (HBT) Kolor OD#7. Zaadaptowane przez żołnierzy 6th Ranger Battalion walczącego na Pacyfiku. Z uwagi na gorący, wilgotny klimat mundury M1937 nie nadawały się do codziennego użytku. W większości wzięte z zapasów USMC. Od jesieni 1944r. wypierane przez M1943. Tanker Jacket (Jacket, Combat, Winter) Charakterystyczna kurtka w kolorze OD#3. Oryginalnie przeznaczona dla załóg pojazdów opancerzonych oraz dla piechoty w zimie była chętnie wybierana przez Rangersów z uwagi na dobrą izolację termiczną jaką zapewniała. Warto dodać, że nie była rozpowszechniona tak bardzo jak jest to przedstawione w filmach - zdecydowanie przeważały M41 i M1943. Buty: Type II Service Shoe + M1938 Combat Leggings Skórzane buty do kostki z grubą gumową podeszwą i płóciennymi opinaczami. Opinacze zapobiegały dostawaniu się wody, kamieni i piasku do środka butów oraz stabilizowały buty w kostce, jednak ich zakładanie było bardzo czasochłonne i nie cieszyły się szczególnym uznaniem. M-1943 Type III Service Shoe Charakterystyczne buty z podwójnym zapięciem na kostce wprowadzone razem z mundurem M1943. Z radością zmiana po sięgających do kostki Type III Service Shoe (m.in. ponieważ oznaczało to koniec używania płóciennych opinaczy). Kamizelki, ładownice i pasy amunicyjne: Assault Vest Wydane w ograniczonej ilości żołnierzom 1st-, 4th- oraz 29th Infantry Division jak i 2nd- i 5th Ranger Battalion przed lądowaniem w Normandii. Produkowane w kolorach OD#3 i OD#7. Posiadały dwie duże kieszenie na biodrach i dwie małe na piersi. Używający ich żołnierze skarżyli się na to, że są niepraktyczne i zbyt dobrze izolują ciepło, więc większość z nich została porzucona ("zgubiona") niedługo po lądowaniu (najpóźniejsze zdjęcia na jakich możemy zobaczyć je noszone przez żołnierzy pochodzą z połowy Lipca 1944r.). M7 Gas Mask Bag Gumowy, wodoodporny pokrowiec na maskę gazową M5 noszony z przodu na klatce piersiowej podczas lądowania w Normandii. Ostatecznie przypuszczenia aliantów się nie sprawdziły i 6. Czerwca Niemcy nie użyli gazu bojowego, ale pokrowce i tak uratowały wiele żyć w niespodziewany sposób: zgromadzone w nich powietrze pomagało utrzymać się przy powierzchni żołnierzom, którzy wpadli do głębokiej wody. M1923 Cartridge Belt Podstawowy pas amunicyjny zawierający 10 ładownic, każda mieszcząca 8-nabojowy klips do Garanda lub dwa 5-nabojowe klipsy do Springfielda lub 15-nabojowy magazynek do M1 Carbine. Kolor OD#3. M1936 Pistol Belt Pas oporządzeniowy zaprojektowany z myślą o oficerach, załogach pojazdów oraz żołnierzach pełniących specjalne funkcje, np. inżynierów. Kolor OD#3. M1937 BAR Belt Pas oporządzeniowy zaprojektowany z myślą o żołnierzach wyposażonych w M1918 BAR zawierający 6 ładownic, każda mieszcząca dwa 20-nabojowe magazynki. Kolor OD#3. M1936 Suspenders (w 1944r. zastąpione przez M-1943 Suspenders) Szelki przystosowane do łączenia z pasami M1923 i M1936. Kolor OD#3. M1 Thompson Magazine Pouch Ładownica przeznaczona dla żołnierzy wyposażonych w M1 Thompson podzielona na przegródki. Mieściła pięć 20-nabojowych magazynków pudełkowych. Można było zaczepić ją na szelkach M1936 lub pasie. Kolor OD#3. M1 Garand Bandolier Bandolier mieszczący 6 ładownic, każda mieszcząca 8-nabojowy klips do Garanda, dwa 5-nabojowe klipsy do Springfielda lub 15-nabojowy magazynek do M1 Carbine. Kolor OD#3. M1924 Carlisle Pouch Kieszeń na zestaw opatrunkowy. Doczepiana do pasa lub szelek M1936. Kolor OD#3. M1910 Canteen Cover Pokrowiec na manierkę doczepiany do pasa oporządzeniowego. Czasami opróżniano go i noszono w nim dodatkowe granaty, amunicję lub małe przedmioty. Kolor OD#3. Plecaki: M1928 Haversack Pomimo bardzo dużej dostępności nie cieszył się dobrą opinią wśród żołnierzy z uwagi na małą pojemność oraz skomplikowany sposób mocowania. Produkowany w kolorze OD#3. Hełmy: M1917A1 (Kelly) Helmet Używany przez 1st Ranger Battalion podczas szkolenia w Szkocji oraz (w ograniczonej ilości) podczas rajdu na Dieppe. Wymieniony na rzecz M1 Helmet przed Operation Torch. M1 Helmet Używany aż do końca wojny przez wszystkie bataliony. Podczas walk w Europie 2nd- i 5th Ranger Battalion używały specjalnych oznaczeń na hełmach (odpowiednio czarna dwójka lub piątka na tle pomarańczowego rombu umieszczana z tyłu hełmu). Oznaczenie używane w połączeniu z pionowym (oficer) lub poziomym (podoficer) paskiem. Uzbrojenie: Chociaż w T/O&E do Stycznia 1944r. znajdowały się karabiny przeciwpancerne Boys i Rangerzy byli przeszkoleni w ich użyciu użyto ich w walce tylko raz, podczas rajdu na Dieppe. Zdarzało się, że podczas niektórych rajdów medycy nie nosili oznaczeń i byli uzbrojeni. Pomimo oficjalnego zastąpienia 20 luźnych M1 Thompson na wyposażeniu sekcji zaopatrzeniowej na rzecz 20 M1 Carbine nie zniknęły one z faktycznych składów broni i nadal były używane, najczęsciej wydane zamiast M1 Garand w sekcjach szturmowych. Karabiny/karabinki: M1 Garand Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 5,3 kg Magazynek: wewnętrzny, 8 nab. Prędkość wylotowa: 853 m/s Zasięg skuteczny: 457 m M1 Carbine Kaliber: .30 Carbine Waga (załadowany): 3,08 kg Magazynek: stały, 15 nab. Prędkość wylotowa: 607 m/s Zasięg skuteczny: 270 m Karabiny wyborowe: M1903A4 Springfield + M84 Scope Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 4,25 kg Magazynek: wewnętrzny, 5 nab. Prędkość wylotowa: 806 m/s Zasięg skuteczny: 550m Pistolety Maszynowe: M1A1 Thompson Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 4,7 kg Magazynek: pudełkowy, 20/30 nab. Szybkostrzelność: 700 strz./min Prędkość wylotowa: 285 m/s Zasięg skuteczny: 200 m Pistolety: M1911A1 Colt Kaliber: .45 ACP Waga (załadowany): 1,36 kg Magazynek: pudełkowy, 7 nab. Prędkość wylotowa: 253 m/s Zasięg skuteczny: 25 m Karabiny Maszynowe: M1918 Browning Automatic Rifle Kaliber: .30-06 Springfield Waga (załadowany): 9,5 kg Magazynek: pudełkowy, 20 nab. Szybkostrzelność: 550 strz./min Prędkość wylotowa: 850 m/s Zasięg skuteczny: 600 m M1919A4 .30 Browning Machine Gun Kaliber: .30-06 Springfield Waga (bez trójnogu): 14 kg Taśma: 100/250 nab. Szybkostrzelność: 500 strz./min Prędkość wylotowa: 850 m/s Zasięg skuteczny: 822 m Moździerze: M2 60mm Mortar Kaliber: 60 mm Waga (rozłożony): 19 kg Prędkość wylotowa: 158 m/s Zasięg skuteczny: 1,8 km M1 81mm Mortar Kaliber: 81 mm Waga (rozłożony): 62 kg Prędkość wylotowa: 210 m/s Zasięg skuteczny: 3 km Wyrzutnie przeciwpancerne: M1A1 Bazooka Kaliber: 2.36" Waga (załadowana): 6 kg Prędkość wylotowa: 82 m/s Zasięg skuteczny: 229 m M9A1 Bazooka Kaliber: 2.36" Waga (załadowana): 7,2 kg Prędkość wylotowa: 82 m/s Zasięg skuteczny: 274 m 8. Źródła T/O&E 7-85 "Darby's Rangers 1942-45" Mir Bahmanyar wyd. Osprey "Rangers in World War II" Robert Black, wyd. Random House Publishing Group Strona internetowa http://www.wwiirangers.com
  45. 0 punktów
    Plecaki z Ify nie są wystarczająco pojemne żeby pomieścić dużo medykamentów. Musiałbym co 300m stawiać skrzynki żeby mógł skutecznie leczyć xd
  46. 0 punktów
    Co można zrobić jak ktoś w trakcie gry straci możliwość komunikacji. Acre włączone, na TS widać ze nadaje. W grze nie słychać ani na radiu ani bezpośrednio.
  47. 0 punktów

    do

  48. -1 punktów
    Po co ? Szkolenie każdy przeszedł, na koniec - jak zwykle brak pytań, wszystko wiem, soooo ?
Ten Ranking jest ustawiony na Warszawa/GMT+02:00
×
×
  • Dodaj nową pozycję...